'Banner' Pelik Muncul di Dun Alor Limbat

http://buletinonline.net/images/stories/aberita20/banner%20pelik.jpgMARANG - Satu 'banner' (kain rentang) pelik muncul di kawasan Dewan Unangan Negeri (Dun) Alor Limbat yang lantaran kekalahan calon Umno dan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum kali ke-13, 5 Mei lalu.

Banner tersebut yang bertulis "Mohon siasatan, benakah golongan ini menjadi pengkhianat kejatuhan Barisan Nasional Dun Alor Limbat PRU13", yang turut mendesak supaya siasatan segera ke atas dakwaan tersebut.

Exco Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu, Ahmad Saufi Chik berkata, banner tersebut mungkin diterbitkan oleh kumpulan yang menyokong bekas Adun BN Alor Limbat, Alias Abdullah.

"Ia adalah ekoran rasa tak puas hati kumpulan penyokong bekas Adun yang menuduh beberapa pemimpin Umno melakukan sabotaj terhadap Alias Abdullah, yang mungkin pada pendapat mereka menyebabkan kekalahan mereka pada pilihanraya umum yang lalu,"jelas Saufi ketika dihubungi.

Antara pemimpin Umno Terengganu yang dikenali tersenarai sebagai 'pengkhaanat' dalam banner tersebut adalah bekas ahli parlimen Marang Dato' Abul Rahman Bakar dan Ketua Pemuda Umno Terengganu, Saiful Bahari baharuddin.

Pada PRU13, pertentangan tiga penjuru berlaku di Dun Alor Limbat yang menyaksikan calon PAS Ustaz Aiffin Deraman berhadapan dengan penyandang dari BN Alias Abdullah dan Jaafar Jambol, seorang ahli Umno yang menentang Alias.

Ustaz Ariffin diisytiharkan sebagai pemenang degan mendapat undi sebanyak 10,844 menewaskan Alias dengan majoriti sebanyak 645 undi dengan Alias mendapat 10, 199 undi dan calon bebas, Jaafar Jambol hilang wang pertaruahan apabila hanya mendapat 74 undi.

Ulasan