Berekreasi Sambil Berdakwah

memancing dun manir1HULU TERENGGANU – Ahli Dewan Undanga Negeri (ADUN) Manir YB Hilmi Harun mengucapkan syabas kepada Dewa Pemuda PAS kerana Berjaya menganjurkan Pertandingan Memancing yang dapat menarik seraai 90 orang peserta.

Beliau berkata, ia adalah satu gerak kerja yang baik kerana rekreasi khususnya memancing adalah satu aktiviti yang digemari oleh orang-orang muda.


Katanya, ia termasuk sebagai satu aktiviti dakwah, ‘amar akruf nahi mungkar’ kerana aktiviti tersebut boleh mendekatkan orang muda kepada perkara-perkara kebaikan dan mencegah mereka dari terlibat dengan gejala negatif.

“saya ucap tahniah kepada Pemuda PAS DUN Manir kerana dengan penganjuran pertadingan memancing ini dapat menarik ramai orang muda bersama-sama dengan kebaikan,
“ia adalah kerja-kerja dakwah, sekurang-kurangnya mencegah mereka melakukan perkara yang kurang berfaedah dan terlibat dengan gejala negatif,”ujarnya.

Beliau yang juga Bendahari Dewan Pemuda PAS Terengganu berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan hadiah kepada pertanding memancing tersebut pada Jumaat 7 Februari.

Menurutnya, PAS sebagai sebuah jamaah Islam dan parti politik sentiasa bersama masyarakat dan bukan seperti Umno dan Barisan Nasional (BN) yang hanya bertemu rakyat ketika mahukan undi mereka.

Beliau turut kesal kerana Umno juga banyak menaja kumpulan-kumpulan yang berbaur perkauman dan bersifat ‘rasis’, yang menyebabkan ketegangan dalam isu membabitkan agama dan kaum kebelakangan ini.

“ia bukan tabiat PAS, sebagai Jamaah Islam dan parti politik kita sentiasa bersama rakyat, susah atau senang, kita bantu yang termampu,

“kita tidak pernah menggalakkan sebarang aktiviti perkauman bahkan Umno yang menaja kumpulan-kumpulan tersebut,”jelasnya.

Pertandingan memancing yang diadakan di sungai Terengganu berhampiran Kampung Pulau Bahagia adalah merupakan program tahunan Pemuda PAS DUN Manir.

Pada kali ini, pertandingan itu menawarkan hadiah keseluruhan melebihi RM 3,000.00 dengan Johan pertandingan membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak RM 500.00.

Ulasan