Zoo Bukit Takal; Saman Majlis Perbandaran Kemaman Ditolak

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Khamis 27 Februari telah menolak saman fitnah RM5 juta oleh Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) terhadap PAS lebih mengenai isu Zoo Bukit Takal Zoo di Kemaman, Terengganu.


Pesuruhjaya Kehakiman Rosilah Yop, dalam ketetapan beliau berpendapat bahawa, MPK telah gagal membuktikan elemen fitnah dalam kes itu.

Peguam Noorazmir Zakaria, yang mewakili PAS, memberitahu media bahawa hakim itu berkata MPK telah gagal membuktikan bahawa kenyataan fitnah telah diterbitkan oleh PAS terhadap majlis itu.


“Mahkamah menolak saman itu dengan RM30, 000 untuk kos,” katanya.

takal
Pada 22 Mac tahun lepas, MPK memfailkan saman terhadap PAS mencari RM5 juta sebagai ganti rugi daripada pihak yang didakwa telah mengedarkan risalah yang didakwa MPK mengandungi kata-kata palsu dan fitnah mengenai isu Zoo Bukit Takal.

Pada 23 Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan PAS untuk mengenepikan penghakiman Ingkar dalam usaha kecuaian disampaikan oleh pihak kepada PAS

MPK telah memfailkan permohonan untuk mendapatkan penghakiman ingkar terhadap parti itu selepas ia gagal hadir dua kali di mahkamah walaupun diarahkan untuk berbuat demikian

Sebaliknya, mahkamah semalam menolak saman MPL itu dengan kos sebanyak RM30,000

Ulasan