Hakisan Pantai Tok Jembal ‘Umpama Sumpahan’


crash terengganuKUALA NERUS – Masalah hakisan yang berlaku di pantai Tok Jembal dekat sini ‘umpama sumpahan’ yang tidak pernah reda setiap kali musim monsun Timur Laut tiba.
Gelombang pasang surut permulaan musim tengkujuh yang kuat telah menghanyutkan sebuah premis ‘makmal tenaga boleh diperbaharui alam sekitar’ di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di pantai terbabit.


Struktur berbentuk rumah itu, sebagaimana dilaporkan akhbar media perdana, runtuh dua hari lalu akibat hakisan.
Menurut penyelidikan oleh Jabatan Kejuruteraan Lautan UMT, jalur pantai di mana makmal itu terletak telah mengikis 7.1m sejak 2010.
tokjembaljalanputusKerja untuk menyelamatkan pantai Tok Jembal mulai pada tahun 2011, dengan lapis lindung batu yang dibina di atas 1.9km dari regangan yang paling teruk terjejas.
Lebih banyak kerja pembaikan bermula pada bulan April menghasilkan dinding batu perlindungan kini 3.8km panjang.
Untuk kawasan menghalang ‘buffer’ gelombang yang kuat, empat pemecah ombak akan dibina 150 m dari pantai selari dengan pantai.
Ironinya, hakisan pantai dikawasan tersebut tidak pernah berlaku sebelum penambakan laut bagi projek memanjangkan landasan terbang Lapangan Terbang Sultan Mahmud.
Sehingga kini, sebanyak RM81 juta telah dibelanjakan bagi mengawal hakisan tersebut, namun hakisan yang berlaku sejak tahun 2009 itu masih gagal diselesaikan.

Ulasan