Orang Islam AS Kutip Derma Bantu Perbaiki Kubur Yahudi

Satu projek kutipan dana dilancarkan oleh aktivis Islam telah mengumpulkan lebih daripada $ 55,000 dalam satu hari, untuk membaiki tanah perkuburan Yahudi yang dirosakkan di St Louis.

Linda Sarsour dari Kumpulan Hak-hak Sivil dan Tarek El-Messidi dari NGO Celebrate Mercy telah menggesa orang ramai untuk menderma selepas lebih 100 daripada batu nisan tanah pekuburan Emeth Cemetery Kesed Shel di pinggir St Louis University City, dirosakkan.

Menurut laporan, polis berkata, mereka tidak tahu siapa yang bertanggungjawab terhadap perbuatan vandalisme itu.

"Islam Amerika berdiri atas dasar perpaduan dengan masyarakat Amerika Yahudi mengutuk tindakan ini ngeri penodaan ini," kata aktivis itu.

Mereka melancarkan kempen dengan matlamat untuk meningkatkan kutipan sehingga $ 20,000.

"Wang yang berbaki selepas tanah perkuburan itu dipulihkan, akan diperuntukkan untuk membaiki mana-mana pusat Yahudi yang lain dirosakkan," kata  mereka.

Perbuatan merosakkan tanah perkuburan Yahudi timbul di tengah-tengah penigkaya anti-Semitisme (anti yahudi) di Amerika Syarikat , di mana pusat-pusat Yahudi semakin menjadi sasaran ancaman bom.

Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump pada Selasa mengutuk kepada umum serangan seperti itu.

"Ancaman anti-Semitik menyasarkan komuniti dan pusat masyarakat Yahudi kami adalah dahsyat dan menyakitkan dan peringatan sangat sedih kerja yang masih perlu dilakukan untuk membasmi benci dan prejudis dan jahat," Trump kepada pemberita.

Masyarakat Islam dan Yahudi telah menyatakan ketakutan mereka terhadap peningkatan diskriminasi dalam beberapa bulan kebelakangan ini.
Pada hari Rabu, selepas sehari melancarkannya, hasil yang diperolehi sangat mengejutkan.

Ulasan