Umat Islam Masuk Semula Al-Aqsa Selepas Israel Keluarkan Pengesan Logam

Pemimpin Islam di perkarangan Masjid al-Aqsa telah diberi membenarkan rakyat Palestin untuk masuk semula ke perkarangan dan masjid itu, selepas Israel menarik balik langkah-langkah keselamatan baru dan mengeluarkan alat pengesan logam.
Para pegawai pihak berkuasa Waqf Islam yang mentadbir tempat suci itu berkata pada hari Khamis, seluruh umat Islam harus meraikan kemenangan selepas Israel berundur, dan menyeru mereka untuk kembali bersembahyang dalam masjid.
Solat  pertama pertama dijangka dilakukan pada sekitar 13:00 GMT.


"Kita akan dapat menunaikan solat di dalam kawasan itu  (sebelum ini) pasukan penjajah Israel telah cuba untuk selama beberapa dekad untuk melanggar Masjid al-Aqsa.

“Sekarang, anda hidup dalam era baru kemenangan. Kami benar-benar menghargai orang ramai yang telah berkumpul," kata Pengarah Majlis Wakaf Islam Abdel-Azeem Salhab, pengarah Majlis Wakaf Islam.

Israel telah membina pagar, pintu pagar dan perancah di mana kamera telah dipasang di perkarangan pintu masuk Masjid al-Aqsa, mendakwa langkah itu perlu untuk keselamatan selepas serangan pada 14 Julai.

Warga Palestin membantah peningkatan keselamatan, yang mereka melihat sebagai pencerobohan Israel ke atas tempat suci itu, dan satu bentuk hukuman kolektif.

Dengan langkah-langkah keselamatan tersebut adalah satu diskriminasi, mereka bimbang ia adalah helah Israel cuba untuk menukar status quo al-Aqsa, yang telah memberikan umat dan agama Islam mempunyai lebih kawalan.

 Yahudi diberikan hak untuk melawat, tetapi tidak ‘beribadat’ di kawasan itu.

Beberapa minggu kebelakangan ini, umat Islam menyatakan protes tidak mahu memasuki al-Aqsa, dan beribu-ribu orang menunaikan solat di jalan-jalan, di luar kawasan itu.

Mereka juga berdemonstrasi dan menunjuk perasaan marah, sering bertempur dengan polis.

Sekurang-kurangnya enam rakyat Palestin terbunuh dalam keganasan yang berlaku dan salah seorang daripada mereka telah ditembak oleh seorang pendatang haram Yahudi, dan hospital menerima beribu jumlah yang tercedera.

"Kami terpaksa mengorbankan segala-galanya, kami perlu menang pertempuran ini, dan kami akhirnya menang,"

"Jerusalem (BatulMaqsis) adalah jiwa kita, iman kita dan kita tidak boleh hidup tanpanya dan tanpa al-Aqsa,” kata Ahmed Abulawa, seorang penduduk diduduki Jerusalem Timur , memberitahu Al Jazeera.

Israel Israel telah mengeluarkan pengesan logam dari pintu masuk Al-Aqsa pada hari Selasa

Ulasan