Presiden Morsi Hadapi 'Kematian' Perlahan-lahan Akibat Penyiksaan

Bekas Presiden Mesir, Dr Mohamed Morsi, boleh menghadapi maut perlahan-lahan, sekiranya permohonan untuk hak rawatan perubatan terus ditolak rejim Mesir.

Presiden Majlis Revolusi Mesir, Dr Maha Azzam, Presiden Majlis Revolusi Mesir, memberitahu bahawa, penafian perubatan kepada Dr Morsi merupakan satu bentuk penyeksaan.
Beliau menggesa masyarakat antarabangsa untuk campur tangan dengan segera bagi memastikan keselamatan dan kesejahteraan Morsi.

Dr Azzam menjelaskan,  rejim semasa mesti bertanggungjawab terhadap penyeksaan sistematik yang sedang berjalan dalam sistem penjara Mesir

Dia telah dihukum atas pelbagai tuduhan, termasuk merosakkan keselamatan negara dengan membocorkan rahsia negara kepada negara asing dan pembunuhan penunjuk perasaan semasa demonstrasi awam pada tahun 2012. 

Dia telah muncul dalam tiga perbicaraan sejak penangkapan awalnya, dan hukuman mati, yang telah diputuskan keatasnya dalam kes keempat, telah tarik balik pada bulan November 2016.

Dalam laporan tersebut, Panel yang diketuai oleh bekas pengerusi Jawatankuasa Pilihan Luar Negeri Crispin Blunt, memberitahu akhbar The Times , "tanggungjawab kepada [kerosakan pada kesihatannya] adalah diletakkan kepada perintah."

Sehubungan itu, penyelidik Hak Asasi Manusia di Penyelarasan Hak dan Kebebasan Mesir, Ahmed El Attar, memberitahu   bahawa walaupun berulang kali pihak Dr Morsi meminta penjagaan perubatan yang diperlukan, namuni telah dinafikan haknya.

 El Attar melihat penafian rawatan perubatan itu sebagai satu bentuk hukuman yang digunakan oleh rejim terhadap tahanan politik dan menekankan bahawa Dr Morsi bukanlah satu-satunya banduan yang diperlakukan demikian. 

Dalam penampilan terakhirnya di mahkamah pada Disember 2017, peguamcara Dr Morsi memberitahu hakim bahawa dia "takut untuk hidupnya" jika dia terus mengalami penganiayaan seperti itu.

Beliau adalah ahli Ikhwanul Muslimin, sebuah kumpulan yang kini diharamkan di bawah rejim al-Sisi selepas lonjakan sokongan popular berikutan pemberontakan tahun 2011.

Al-Sisi kelihatan mungkin akan dipilih semula sebagai Mesir pergi ke pemilihan hari ini, berikutan tindakan keras terhadap tokoh-tokoh pembangkang yang mengumumkan niat mereka untuk menentangnya.

”ini amat penting memandangkan pilihan raya hari ini tidak memenuhi piawaian antarabangsa untuk pilihan raya yang bebas dan adil,” tegas Azzam.

Human Rights Watch menyimpulkan dengan merujuk kepada Koordinasi Hak dan Kebebasan Mesir (ECRF), menyatakan 30 orang telah mati akibat penyeksaan ketika ditahan di balai polis dan dan lain-lain pusat tahanan Kementerian Dalam Negeri yang lain antara 2013 dan 2015. 

Pada tahun 2016, peguam ECRF menerima 830 aduan penyeksaan, dan 14 orang lagi telah mati akibat penyeksaan dalam tahanan.


Meurutnya, Dr Morsi, yang menderita diabetes dan hipertensi serta penyakit hati, ditahan dalam keadaan buruk di penjara Tora di Kaherah. 

Laporan baru-baru ini oleh panel Ahli Parlimen British dan peguam mengumumkan bahawa jika Dr Morsi tidak diberikan perhatian perubatan, kerosakan kesihatannya mungkin kekal atau terminal." menurut beliau.

Mohamed Morsi adalah presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokratik, berkuasa pada tahun 2012 dengan 51 peratus undi daripada saingannya Ahmed Shafiq. 

Penangkapan Dr Morsi setelah beliau digulingkan oleh rampasan kuasa tentera pada Julai 2013.  diketuai oleh Ketua Abdel Fattah al-Sisi, ketua tentera Mesir, yang sejak itu berkhidmat sebagai Presiden Mesir. 

Dr Azzam menekankan bahawa, sebagai presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokratik, kerajaan demokratik di seluruh dunia mempunyai tanggungjawab untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan Dr Morsi. 

Dr Morsi adalah salah satu daripada hanya 60,000 banduan politik di penjara Mesir, dengan 15,000 lagi penduduk awam yang dianggap tertakluk kepada perbicaraan ketenteraan sejak 2014.  

Ulasan