20 Vaksin Covid19 Sedang Dibangunkan

Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengatakan bahawa sekurang-kurangnya 20 vaksin coronavirus sedang dalam pembangunan dalam perlumbaan global untuk menyembuhkan pandemik itu..

Percubaan pertama manusia, oleh firma bioteknologi Moderna, yang berpangkalan di Boston, sudah pun dijalankan.


"Memandangkan tidak mengetahui virus ini di luar sana, yang kemudiannya kami mengenalinya sebagai penyebab jangkitan di China pada bulan Januari, untuk mempunyai apa-apa vaksin yang sebenarnya kita dapat memulakan percubaan klinikal dalam masa dua bulan tidak pernah berlaku sebelum ini," katanya. Dr Lisa Jackson, penyiasat Kaiser Permanente yang mengetuai percubaan manusia pertama.

Kelajuan luar biasa ini adalah sebahagian besarnya kepada usaha awal China untuk menyusun bahan genetik virus yang menyebabkan COVID-19.

China berkongsi maklumat itu pada awal Januari, membolehkan para penyelidik di seluruh dunia meniru virus dan mengkaji bagaimana ia menyerang sel manusia dan menjangkiti orang.

Jennifer Haller adalah orang pertama yang disuntik dengan vaksin percubaan. "Semua orang berasa tidak berdaya sekarang," kata Haller. "Dan saya menyedari bahawa ada sesuatu yang saya boleh lakukan untuk membantu, dan saya teruja berada di sini."

Pakar mengatakan ia masih boleh memakan masa kira-kira 18 bulan untuk apa-apa vaksin yang berpotensi menjadi tersedia kepada orang awam.

Minggu lalu, China juga meluluskan percubaan klinikal pada vaksin.

Tonton laporan kami disunting oleh Al Jazeera NewsFeed's Katya Bohdan.

Sumber: Al Jazeera

Ulasan