Amaran 'Puncak Kedua' Gelombang Covid-19


Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran tentang berlaku situasi puncak kedua penularan Covid-19 walaupun keadaan di sesetengah negara telah menunjukkan penurunan.

Ketua darurat WHO Dr Mike Ryan berkata, ia boleh terjadi jika mereka menyerah terlalu cepat terhadap langkah-langkah untuk menghentikan wabak itu.

Beliau ketika memberikan taklimat dalam talian menyatakan, walaupun kes menurun di banyak negara, ia masih meningkat di Amerika Tengah dan Selatan, Asia Selatan dan Afrika.

Ryan mengatakan ada kemungkinan kadar jangkitan dapat meningkat lagi dengan lebih cepat jika langkah-langkah menghentikan gelombang pertama diangkat terlalu cepat.

"Kita harus mengetahui hakikat bahawa penyakit ini dapat meningkat setiap saat,

"Kami tidak dapat membuat andaian bahawa hanya kerana penyakit ini sedang berlaku sekarang ia akan terus menurun dan kami akan menghabiskan beberapa bulan untuk bersiap sedia untuk gelombang kedua,

"Kami mungkin mendapat puncak kedua dalam gelombang ini." tegasnya

Beliau turut mengatakan negara-negara di Eropah dan Amerika Utara harus "terus menerapkan langkah-langkah kesehatan dan sosial masyarakat, langkah-langkah pengawasan, langkah-langkah pengujian dan strategi yang komprehensif untuk memastikan bahawa kita terus berada di lintasan ke bawah dan kita tidak memiliki segera puncak kedua. "

Ulasan