Tentera AS Dakwa Rusia Cuba Bertapak Di Libya

Sekumpulan bersenjata didakwa sebagai tentera upahan Rusia di Libya

Tentera Amerika Syarikat mendakwa, Rusia nampaknya akan mengirim lebih banyak peralatan ketenteraan ke tentera upahannya di Libya, termasuk di kota Sirte, yang melanggar embargo senjata.

Komando Afrika tentera AS (AFRICOM) berkata pada hari Jumaat lalu, bahawa terdapat banyak bukti dari foto satelit pesawat kargo tentera Moscow, termasuk IL-6, membawa bekalan kepada pejuang dari kontraktor tentera swasta Rusia Wagner Group.

"Citra mencerminkan ruang lingkup penglibatan Rusia yang luas," kata Brigadier Jeneral Tentera AS, Gregory Hadfield, timbalan pengarah perisik AFRICOM, dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman web komando tentera.

"Mereka terus berusaha untuk bertapak di Libya. Peralatan pertahanan udara Rusia, termasuk SA-22, terdapat di Libya dan dikendalikan oleh Rusia, Kumpulan Wagner atau proksi mereka.

“Foto juga menunjukkan trak utiliti Wagner dan kenderaan perisai yang dilindungi penyergap lombong Rusia juga terdapat di Libya. . jenis dan jumlah peralatan menunjukkan niat ke arah kemampuan aksi tempur ofensif yang berterusan. " tambah Gregory Hadfield

Libya terjerumus ke dalam kekacauan oleh pemberontakan yang disokong NATO 2011, menggulingkan dan membunuh pemimpin lama, Muammar Gaddafi.

Negara yang kaya dengan minyak itu telah berpecah belah, dengan sebuah Kerajaan Perjanjian Nasional (GNA) yang diiktiraf di peringkat antarabangsa yang mengawal ibu kota, Tripoli, dan barat laut, sementara komander tentera yang dibebaskan, Khalifa Haftar dan Tentera Nasional Libya (LNA) yang bergaya sendiri di Benghazi menguasai timur.

Haftar disokong oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE), Mesir dan Rusia, sementara GNA disokong oleh Turki.

Pada bulan Mei, laporan AS yang bocor mengatakan kontraktor tentera swasta Rusia Wagner Group mengerahkan sekitar 1,200 tentera upahan ke Libya untuk memperkuat pasukan Haftar.

Laporan setebal 57 halaman oleh pemantau sekatan bebas, yang diserahkan kepada jawatankuasa sekatan Libya Majlis Keselamatan PBB (UNSC), mengatakan Wagner mengerahkan tentera upahan dalam tugas ketenteraan khusus, termasuk pasukan penembak hendap.

Pemantau sekatan PBB mengenal pasti lebih dari dua lusin penerbangan antara Rusia dan Libya timur dari Ogos 2018 hingga Ogos 2019 oleh pesawat awam "yang berkait rapat dengan, atau dimiliki oleh" Wagner Group atau syarikat berkaitan.

Pemantau juga menyenaraikan perincian 122 pengendali Wagner yang "kemungkinan besar banyak yang beroperasi, atau telah beroperasi, di Libya".

Rusia dan LNA sama-sama menolak kenyataan tentera AS sebelum ini bahawa Moscow menghantar jet pejuang untuk menyokong pasukan Wagner di negara Afrika Utara.

Ketika ditanya pada bulan Januari apakah Kumpulan Wagner berperang di Libya, Presiden Rusia Vladimir Putin mengatakan jika ada orang Rusia di Libya, mereka tidak mewakili negara Rusia, dan mereka juga tidak dibayar oleh negara itu.

Tuntutan AFRICOM datang selepas pertemuan Rabu antara delegasi Turki dan Rusia di Ankara untuk membincangkan perang Libya.

Kedua-dua pihak bersetuju untuk terus maju dengan upaya untuk gencatan senjata berkekalan di negara itu, menurut kementerian luar Turki.

Pernyataan bersama yang dikeluarkan setelah pertemuan itu mengatakan bahawa pihak-pihak telah sepakat untuk bekerjasama dan mendorong puak-puak lawan Libya untuk mewujudkan "syarat-syarat untuk gencatan senjata yang berkekalan dan berkesinambungan" dan usaha bersama untuk memajukan dialog politik.

Sumber: Al Jazeera Dan Agensi Berita



Ulasan