Armenia Dan Azerbaijan Setuju Gencatan Senjata

 


Armenia dan Azerbaijan telah bersetuju untuk gencatan senjata bermula pada hari Sabtu untuk menukar tahanan dan mayat mereka yang terbunuh dalam konflik di wilayah Nagorno-Karabakh. 

Menurut Menteri luar Rusia, Sergei Lavrov, rundingan antara kedua-dua pihak diadakan di Moscow dan merupakan hubungan diplomatik pertama sejak pertempuran meletus di wilayah bersengketa pada 27 September,. 

Ratusan terbunuh sebelum perdamaian sementara yang dijangka bermula pada pukul 12 malam waktu tempatan (0800GMT).

"Parameter gencatan senjata yang konkrit akan disepakati secara terpisah," kata kenyataan itu.

Diplomat tertinggi Rusia juga mengatakan bahawa Armenia dan Azerbaijan bersetuju untuk mula mencari jalan penyelesaian yang berterusan untuk pertikaian wilayah.

"Azerbaijan dan Armenia memulakan rundingan substantif dengan tujuan mencapai penyelesaian damai secepat mungkin," kata Lavrov kepada wartawan. 

Beliau menambah, Organisasi Keselamatan dan Kerjasama di Kumpulan Perunding Minsk Eropah antarabangsa (OSCE) akan menjadi orang tengah dalam perbincangan itu. 


Kawasan pegunungan milik Azerbaijan berdasarkan undang-undang antarabangsa tetapi berpecah ketika perang dan apabila Kesatuan Soviet runtuh dan ia dihuni serta diperintah oleh etnik Armenia.

Pertempuran terbaharu dalam konflik selama puluhan tahun telah menimbulkan ketakutan akan menjadi perang yang lebih besar dengan Turki, sekutu dekat Azerbaijan dan Rusia mempunyai perjanjian pertahanan dengan Armenia.

Pertembungan itu juga meningkatkan kebimbangan mengenai keselamatan saluran paip yang membawa minyak dan gas Azeri ke Eropah.

Pertempuran itu adalah yang terburuk sejak perang 1991-94 yang mengorbankan sekitar 30,000 orang dan berakhir dengan gencatan senjata yang telah dilanggar berulang kali. Kedua-dua pihak saling menuduh menyasarkan kawasan perumahan dan infrastruktur awam.

Ulasan