Armenia Mesti Menyerahkan Wilayah Azerbaijan Yang Didudukinya

 


Armenia mesti menyerahkan wilayah Azerbaijan yang telah didudukinya, kata Kementerian Pertahanan Nasional Turki pada hari Sabtu.

“Tentera Azerbaijan bertindak dengan gagah berani dan mencapai kemenangan besar untuk membebaskan tanahnya yang diduduki. Armenia sekarang harus menyerahkan tanah yang telah didudukinya kepada pemiliknya yang sah, ”kata kementerian itu dalam satu tweet.

Mengulangi sokongan Ankara kepada Baku, kementerian itu menambahkan: "Sehingga itu, kami akan terus berdiri bersama saudara-saudara Turki Azerbaijan kami."

Pertembungan meletus antara kedua-dua negara pada 27 September, dan sejak itu Armenia terus melakukan serangan terhadap orang awam dan pasukan Azerbaijan.

Gencatan senjata kemanusiaan yang dipersetujui untuk pertukaran tahanan dan pengambilan mayat di Nagorno-Karabakh berkuat kuasa pada pukul 12 malam waktu tempatan (0800GMT) pada hari Sabtu.

Namun, beberapa jam setelah gencatan senjata dimulai, Kementerian Pertahanan Azerbaijan mengatakan Armenia "sangat" melanggar perjanjian gencatan senjata.

Dikatakan percubaan Armenia untuk menyerang 'front Aghdere-Terter' dan Fizuli-Jabrayil berjaya ditindas oleh tentera Azerbaijan.

Turki telah memuji gencatan senjata sebagai "langkah pertama yang penting" tetapi menekankan bahawa langkah-langkah tersebut "tidak dapat menggantikan penyelesaian yang berkekalan."

Dalam satu kenyataan pada hari Sabtu, Kementerian Luar Negeri Turki juga menegaskan kembali sokongan Ankara yang teguh untuk Azerbaijan "di lapangan dan di meja rundingan."

Turki secara konsisten menyokong hak Baku untuk membela diri dan menuntut penarikan pasukan penjajah Armenia.

Hubungan antara dua bekas republik Soviet telah tegang sejak tahun 1991 ketika tentera Armenia menduduki Karabakh Atas, atau Nagorno-Karabakh, wilayah Azerbaijan yang diakui secara antarabangsa.

Sebanyak 20% wilayah Azerbaijan telah berada di bawah pendudukan Armenia haram selama hampir tiga dekad.

Pelbagai resolusi PBB, serta organisasi antarabangsa, menuntut penarikan pasukan penyerang.

Kumpulan Minsk OSCE - yang dipengerusikan bersama oleh Perancis, Rusia, dan AS - dibentuk pada tahun 1992 untuk mencari jalan keluar konflik yang damai, tetapi tidak berhasil. Namun, gencatan senjata disepakati pada tahun 1994. AA

Ulasan