Peminat West Ham Diharamkan Terbabit Aktiviti Bola Kerana Menghina Salah


 Seorang penyokong pasukan West Ham United diharamkan terbabit dengan sebarang aktiviti bola sepak selama tiga tahun setelah mengaku bersalah menghina penyerang Liverpool, Mohamed Salah secara ras semasa perlawanan Liga Perdana pada Januari.

Bradley Thumwood, 48, dari Pickford Road di Bexleyheath, dijatuhkan perintah larangan itu bola oleh Mahkamah Majistret Thames pada hari Selasa berikutan insiden yang berlaku di Stadium London menjelang awal tahun ini.

Dalam video yang dirakam semasa pertemuan Liga Perdana, suara seorang lelaki terdengar berteriak: "Salah kamu f ****** Muslim.  F ****** Muslim c ***.  F *** off. "

Thumwood yang mengaku bersalah mengeluarkan kata-kata keji itu didenda £ 400 dan diperintahkan membayar surcaj mangsa dan kos £ 215

Sehubungan itu, West Ham menyambut baik keputusan mahkamah tersebut dan berjanji mengambil tindakan tidak akan bertoleransi kepada mana-mana individu melakukan perbuatan memalukan itu pada masa akan datang.

Kelab Liga Perdana Inggeris itu juga menyatakan, tidak akan menolak untuk mengenakan larangan seumur hidup kepada mereka yang bersikap rasis dan menyebarkan sifat ‘Islamofobia’.

"West Ham United tegas dalam pendiriannya, kami mempunyai pendekatan toleransi sifar terhadap segala bentuk diskriminasi.  

“Persamaan dan kepelbagaian mesti ada dalam kalangan peminat dan kami komited untuk terus memastikan bahawa semua orang yang memasuki stadium bebas menikmati serta menonton pasukan mereka bermain dalam persekitaran yang inklusif,” kata jurucakap West Ham, Andy Sheldon.

Tambahnya, pihak kelab tidak akan bertolak ansur dengan jenayah kebencian dalam pertandingan bola sepak dan akan mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati melakukan jenayah seperti itu semasa permainan.


Ulasan