Hujan Lebat Monsun Bermula Esok


Beberapa negeri akan menghadapi hujan lebat dengan musim monsun timur laut dijangka bermula pada hari Rabu (11 Nov), kata Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia).

"Musim monsun timur laut atau musim hujan di Malaysia dijangka bermula pada 11 November tahun ini dan berakhir pada bulan Mac tahun depan.

"Empat hingga enam episod hujan lebat dijangka berlaku dalam tempoh ini," kata Ketua Pengarah MetMalaysia Jailan Simon dalam satu kenyataan pada hari Isnin (9 Nov).

Beliau berkata, fasa awal monsun dijangka membawa hujan lebat ke Kelantan, Terengganu dan Pahang pada bulan November dan Disember.

"Mulai Januari 2021, episod hujan lebat dijangka berpusat di Pahang, Johor, Sabah dan Sarawak," tambahnya.

Jailan mengatakan fasa kedua monsun dijangka bermula pada akhir Januari tahun depan, yang biasanya akan membawa cuaca kering ke beberapa negeri utara seperti Kedah, Pulau Pinang, Perlis dan Kelantan.

Katanya, hujan lebat berterusan selama beberapa hari boleh mengakibatkan banjir di kawasan rendah dan yang terdedah kepada banjir.

"Risiko banjir akan bertambah buruk sekiranya hujan lebat berlaku serentak ketika air pasang dan ribut," katanya memberi amaran.

Angin kencang yang berterusan disebabkan monsun juga dapat mengakibatkan perairan berombak dan ombak besar di Laut China Selatan, kata Jailan.

Beliau meminta orang ramai agar bersiap sedia menghadapi musim hujan dan berjaga-jaga dengan amaran MetMalaysia untuk hujan lebat, angin kencang dan laut berombak melalui laman web, platform media sosial atau aplikasi myCuaca.

Katanya, mereka yang ingin mendapatkan penjelasan lebih lanjut boleh menghubungi MetMalaysia di talian 1-300-22-1638.


Ulasan