Perjanjian Damai Nagorno-Karabakh Membentuk Semula Geopolitik Serantau


Gencatan senjata Nagorno-Karabakh akan memberi kuasa kepada kedua-dua Moscow dan Ankara sebagai penentu baru di Caucasus Selatan.

Satu persempadanan baharu akan terbentuk dan jaminan keselamatan di antara Armenia dan Azerbaijan adalah antara Turki dan Rusia, tanpa pengaruh Barat lain.

Sebagaimana dalam konflik di Libya dan Syria, kedua-dua negara tersebut sekali lagi mendapati mereka menyokong pihak berlawanan.

Kedua-duanya menggunakan pengaruh mereka pada pemain tempatan untuk berunding pada satu  perjanjian damai yang menjamin pengaruh mereka tersendiri.

"Ada konfigurasi geopolitik yang benar-benar baru," kata Fyodor Lukyanov, pakar politik berpengaruh dekat dengan Kremlin.

Namun begitu, perjanjian damai Nagorno-Karabakh yang ditangani oleh Moscow menimbulkan kemarahan di Armenia.

Konfigurasi baharu itu melenyapkan Perancis dan Amerika Syarikat yang bersama-sama dengan Rusia telah membentuk Kumpulan OSCE Minsk.

Washington dan Paris terlibat menjadi tuan rumah perbincangan sejak gencatan senjata 1994 yang mengakhiri perang berdarah antara Armenia dan Azerbaijan, namun tidak kelihatan pada konflik kali ini.

OSCE Minsk Group tidak banyak berperanan dalam merundingkan penghentian perang 2020, kerana Amerika Syarikat ‘kelihatan terganggu’ di bawah Presiden Trump, ditinggalkan dari komunikas awal yang menuntut penghentian keganasan.

Sementara itu, sokongan Turki untuk Azerbaijan membantu melancarkan serangan selama enam minggu yang telah menawan Shusha, sebuah bandar yang strategik di Nagorno-Karabakh.

Ia turut memberi ancaman kepada bandar Stepanakert terbesar di wilayah itu hingga Rusia masuk dengan pasukan pengaman.

"Kumpulan Minsk pada dasarnya tidak ada lagi," kata Lukyanov dan menambah Turki sebagai bahagian penting

"Kekalahan tentera di Armenia bermaksud bahawa status quo sebelumnya tidak mungkin dapat dipulihkan. Itu bermaksud bahawa peranan Rusia sebagai penjamin kestabilan sangat dituntut oleh kedua-dua belah pihak. " kata beliau.

Ulasan