Pelajar Islam Cabar Larangan Berhijab


Pelajar Islam telah mencabar larangan mengenakan hijab di Mahkamah Tinggi Karnataka berikutan pengharaman bertudung di kolej-kolej di negeri Karnataka di selatan India. 

Isu tersebut telah mencetuskan perbalahan besar di tengah-tengah kebimbangan, serangan terhadap simbol dan amalan Muslim. 

Mereka berpendapt ia adalah sebahagian daripada agenda Hindu yang mengenakan nilai-nilai majoriti terhadap minoriti.

200 juta komuniti minoriti Islam di negara itu gusar larangan hijab melanggar kebebasan beragama mereka yang dijamin di bawah perlembagaan India. 

Duta Besar AS untuk Kebebasan Beragama Antarabangsa pada hari Jumaat berkata, larangan hijab akan menstigma dan meminggirkan wanita dan gadis.

Parti Bharatiya Janata (BJP), yang mentadbir kerajaan di Karnataka dan juga di pusat, telah menyokong larangan diskriminasi itu. 

BJP telah berdekad lamanya berkempen untuk menguatkuasakan Kanun Sivil Seragam (UCC), yang dipercayai oleh minoriti akan sama dengan pengenaan undang-undang Hindu.

Pada hari Selasa, pelajar perempuan Islam yang memakai hijab dilarang memasuki sekolah dan kolej di seluruh negeri.

Visual gadis Islam menanggalkan tudung mereka di luar sekolah mereka menimbulkan kekecohan, dengan pengguna media sosial memanggilnya sebagi satu "penghinaan ".

Manakala Sujatha Gidla, pengarang buku 'Ants Among Elephants, berkata ia mengingatkan peristiwa "polis Perancis yang mengganasi wanita Islam memakai burka.” pada tahun 2016.

"Kira-kira 13 daripada kami dibawa ke bilik berasingan kerana kami memakai tudung di atas pakaian sekolah," kata Aliya Meher, seorang pelajar di Sekolah Awam Karnataka di daerah Shivamogga, kepada Al Jazeera.

“Mereka memberitahu kami bahawa kami tidak boleh menduduki peperiksaan jika kami tidak menanggalkan tudung kami. Kami menjawab dengan berkata: 'Kalau begitu, kami tidak akan menjawab peperiksaan. Kami tidak boleh berkompromi mengenai hijab.'”

"Tiba-tiba, mereka meminta kami menanggalkan hijab."

Reshma Banu, ibu kepada salah seorang pelajar melarang masuk ke sekolah yang sama, berkata larangan hijab itu "tidak boleh diterima".

“Tudung adalah sebahagian daripada iman kita. Kami menerima anak-anak kami di sini kerana kami fikir hak mereka akan dihormati,” katanya.

Tetapi Susheela V, pengetua Sekolah Awam Karnataka, berkata institusinya "hanya mematuhi arahan kerajaan".

"Ia hanya peperiksaan awak dan kami boleh membuat pengaturan untuk mereka menjawabnya kemudian," katanya sambil menambah bahawa "kami akan melaksanakan peraturan yang diperlukan mengikut penghakiman mahkamah".

Bagaimana ia bermula?

Keadaan bertambah buruk minggu lalu apabila sekumpulan gadis Islam berhijab berkhemah di luar sebuah kolej di daerah Udupi di negeri itu,selepas pihak berkuasa menutup pintu ke atas mereka. 

Sebaik video protes mereka tular di internet, timbul gelombang solidariti dari seluruh negara dengan aktivis meminta larangan itu dimansuhkan.

Tetapi pihak kolej dan kerajaan tidak mempedulikan tuntutan itu dan sebaliknya mendapat tentangan daripada pelajar dan aktivis Hindu yang memakai warna kunyit, warna yang dikaitkan dengan agama Hindu. 

Mahkamah tinggi negeri itu, yang sedang mendengar dua petisyen menentang larangan tersebut bagaimana pun telah menghalang pelajar daripada memakai “pakaian agama”, termasuk hijab, sehingga ia mengeluarkan keputusan. 

Para peguam telah mengkritik perintah sekatan itu dengan mengatakan ia sama dengan "penggantungan hak asasi".

Selasa lalu, insiden keganasan sporadis dilaporkan dari bahagian lain di negeri ini ketika pelajar Hindu bertempur dengan polis. 

Dalam satu episod, seorang pelajar berhijab diejek oleh sekumpulan perusuh Hindu di dalam kolejnya, mencetuskan kemarahan yang besar .

Apa yang bermula sebagai isu etika berpakaian kolej telah bertukar menjadi isu Hindu-Muslim, dengan pelajar Hindu mula memakai tudung kunyit di kolej untuk menentang hijab.

Menurut catatan media sosial di Twitter, kumpulan ketuanan Hindu di negeri utara Uttar Pradesh dan Madhya Pradesh telah memprotes hijab.

Hindutva (Hindu-ness), ideologi yang mentakrifkan budaya India dari segi nilai Hindu, telah memberi inspirasi kepada ketuanan Hindu India selama beberapa dekad.

Isu mengenai hijab pertama kali bermula pada penghujung Disember apabila sekumpulan pelajar perempuan Islam disingkirkan daripada kelas mereka di kolej prauniversiti kerajaan di daerah Udupi kerana bertudung yang dipakai ramai umat Islam.

Campus Front of India (CFI), kumpulan pelajar Islam sayap kanan yang aktif di selatan India, tampil menyokong mereka, dengan alasan bahawa kolej itu melanggar hak agama dan pendidikan mereka.

Syed Sarfraz, seorang aktivis pelajar yang dikaitkan dengan CFI, memberitahu Al Jazeera bahawa kerajaan sedang mengesahkan dan mencetuskan respons kumpulan nasionalis Hindu untuk menentang hijab.

"Berbilang video telah muncul dari pelbagai daerah di mana pemimpin kumpulan nasionalis Hindu adalah antara penunjuk perasaan anti hijab yang memakai selendang kunyit," tambah Sarfraz.

Menurut penyiasatan oleh laman web The News Minute, protes anti-hijab itu tidak spontan "tetapi plot Hindutva yang dikira yang telah membina polarisasi komunal selama bertahun-tahun di Karnataka untuk menggerakkan pelajar".

Mengapa protes di pantai Karnataka?

Udupi, di tengah-tengah kontroversi yang berterusan, adalah sebuah daerah di wilayah pantai Karnataka yang dianggap sebagai kubu kuat BJP.

Samar Halarnkar, seorang wartawan kanan yang berpangkalan di ibu negeri, Bengaluru, berkata pesisir pantai Karnataka adalah "bahan dasar politik Hindutva" dan "tanah pembuktiannya".

“Mereka [kumpulan Hindutva] bermula dengan menyerang wanita yang sedang minum di sebuah pub dan kemudian mula menerima dan menyerang walaupun rakan-rakan yang berbeza agama. Mereka telah dipupuk dan diberi kuasa oleh BJP, yang kini berkuasa, dan mendapat lebih banyak sokongan berbanding sebelum ini,” Halarnkar, yang menyunting laman web berita Article-14, memberitahu Al Jazeera.

Beliau berkata fundamentalisme, baik Hindu dan Islam, telah menemui tanah yang subur di daerah pantai Karnataka, di mana umat Islam membentuk 15 peratus daripada populasi.

Selama bertahun-tahun, Karnataka telah menyaksikan peningkatan dalam aktiviti kumpulan Hindutva dan menyasarkan minoriti agama di negeri itu, terutamanya Muslim dan Kristian.

Bulan lalu, dewan undangan negeri Karnataka meluluskan undang-undang yang melarang penukaran agama secara berkesan, dengan kerajaan BJP mendakwa kumpulan mubaligh Kristian melakukan "penukaran paksa" penganut Hindu, dakwaan yang ditolak oleh pemimpin agama Kristian.

Kongres, parti pembangkang utama di negeri itu telah menggelar larangan hijab sebagai "tidak berperikemanusiaan dan komunal" menuduh kerajaan mencipta kontroversi untuk mendapatkan perbatuan politik sebelum pilihan raya negeri akan datang tahun depan.

"Kami telah memakai hijab selama bertahun-tahun tanpa sebarang masalah tetapi kini, isu itu telah tiba-tiba diambil oleh BJP dan kumpulan Hindutva untuk menimbulkan ketegangan komunal," Kaneez Fatima, ahli Kongres Dewan Undangan Karnataka berkata, merujuk kepada kumpulan berhaluan kanan Hindu.

Halarnkar berkata, "Kumpulan fundamentalis Hindu jelas merasakan peluang berhubung isu hijab dan menggunakannya untuk meradikalisasikan lagi masyarakat."

Tetapi BJP mempertahankan larangan itu, dengan alasan bahawa hijab mengganggu "keseragaman" di kalangan pelajar.

“Konsep pakaian seragam adalah untuk mengelakkan diskriminasi antara pelajar. Tidak ada tempat untuk tudung atau tudung kunyit di institut pendidikan,” kata Smriti Hartis, jurucakap parti itu, kepada Al Jazeera. 

Dia menggelar tuntutan untuk berhijab oleh gadis sebagai "kontroversi yang tidak perlu" sambil mempertahankan pembangkang oleh nasionalis Hindu sebagai "sangat biasa".

'Naratif kedua-dua belah'

Aktivis dan kumpulan yang tampil menyokong gadis-gadis yang memprotes hijab telah menyelar naratif "kedua-dua belah" yang didorong ke hadapan oleh media untuk "membuat persamaan palsu".

“Media yang menyokong pasukan sayap kanan cuba mengukuhkan naratif bahawa jika hijab adalah hak kita maka selendang kunyit adalah hak mereka. Mereka merampas soalan tudung dengan selendang kunyit,” kata aktivis Ladeeda Farzana. 

"Dengan itu, mereka dengan berkesan menjadikan amalan biasa yang telah berusia berdekad-dekad itu - kontroversi," tambahnya.

Umat Islam juga takut bahawa kontroversi seperti ini adalah sebahagian daripada agenda besar kumpulan Hindutva untuk mengenakan undang-undang atas nama UCC.

Petisyen juga telah difailkan di Mahkamah Agung memohon pelaksanaan Kod Pakaian Biasa di institusi pendidikan di seluruh India.

Pakar undang-undang, bagaimanapun, berkata UCC tidak mempunyai kaitan dengan amalan seperti hijab.

“Hijab ialah isu kebebasan asasi asas,” kata MR Shamshad, seorang peguam Mahkamah Agung dan ahli AIMPLB, sambil menambah bahawa “keseragaman” adalah istilah subjektif kerana pandangan semua pelajar di sekolah tidak pernah menjadi “seragam”.

Walaupun perkara itu sedang menunggu keputusan di mahkamah tinggi kerana perbicaraan sedang dijalankan, gadis-gadis itu tetap berharap dan bimbang tentang keputusan dan masa depan hak mereka untuk menutup kepala.

“Kami tidak tahu apa yang mahkamah akan katakan. Terdapat rasa tidak selamat untuk kembali ke kampus, walaupun dengan hijab, kerana kedudukan yang diambil terhadap kami di dalam dan di luar bilik darjah kami,” kata Aysha Nourin, pelajar berusia 16 tahun di Kolej RN Shetty PU di Kundapura.

"Kami boleh menjadi sasaran walaupun oleh rakan-rakan pelajar."

Ulasan