Disumbat Dalam Penjara Kerana Enggan Berperang Di Ukraine

Rusia mengumumkan kerahan 300,000 orang pada akhir September 

Mahkamah Rusia menjatuhkan hukuman penjara lima tahun kepada seorang askar profesional berusia 24 tahun kerana enggan bertempur di Ukraine, kata pegawai. 

Tentera itu, "tidak mahu mengambil bahagian dalam operasi ketenteraan khas", tidak melaporkan diri untuk bertugas pada Mei 2022, kata perkhidmatan akhbar pada hari Khamis untuk mahkamah di wilayah Bashkortostan di selatan Ural.

Penguatkuasa undang-undang mengesan lelaki itu, Marsel Kandarov, pada September, tambah kenyataan itu.

 Secara berasingan, tribunal tentera berkata ia menjatuhkan hukuman penjara lima tahun kepada Kandarov kerana mengelak perkhidmatan tentera semasa pengerahan selama lebih sebulan.

Rusia mengumumkan kerahan 300,000 orang pada akhir September selepas mengalami kekalahan di medan perang di tangan tentera Ukraine.

Arahan itu mencetuskan tindakan penghijrahan lelaki dari Rusia, ramai yang melarikan diri ke negara jiran termasuk Armenia, Georgia dan Kazakhstan.

Rakyat Rusia di seluruh negara berhimpun menentang perintah itu tetapi polis telah cuba menyuraikan protes anti-perang ketika mereka menahan ratusan, termasuk beberapa kanak-kanak.

Pengkritik berkata ramai lelaki yang dikerah hampir tidak mempunyai pengalaman medan perang dan telah menerima sedikit latihan sebelum dihantar ke hadapan.

Tribunal tentera di Moscow juga, dalam kejadian lain, menjatuhkan hukuman penjara lima tahun enam bulan ke atas seorang askar kerana "memukul" seorang pegawai semasa pertengkaran, lapor agensi berita Rusia TASS pada hari Rabu.

TASS berkata askar itu menyatakan "ketidakpuasan hatinya" dengan latihan askar yang digerakkan di luar Moscow.

Semasa bercakap, dia menghembus asap rokok ke muka seorang pegawai, yang bertindak balas dengan menolaknya.  Prebet kemudian menolak pegawai itu di dada.

 Video insiden yang diedarkan dalam talian menunjukkan askar itu mengadu tentang latihan yang lemah, menggunakan kata-kata lucah, dan memanggil latihan itu sebagai "tiruan".

 SUMBER: AL JAZEERA DAN AGENSI BERITA

Ulasan