Israel Diambang Perpecahan

 


Presiden Israel Isaac Herzog berkata Ahad, negaranya berada di ambang perpecahan apabila puluhan ribu berdemonstrasi di Tel Aviv pada petang Sabtu untuk membantah rancangan kerajaan baharu Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, merombak sistem perundangan.

 "Kami berada dalam cengkaman perpecahan yang mendalam yang memecahbelahkan negara kita. Konflik ini amat membimbangkan saya, kerana ia membimbangkan ramai di seluruh Israel dan Diaspora," kata Herzog dalam satu kenyataan di Twitter.

 “Asas demokrasi Israel, termasuk sistem keadilan, adalah suci dan kita mesti menjaganya dengan ketat, walaupun pada masa hujah dan perdebatan asas mengenai hubungan antara cabang kerajaan yang berbeza,” tambahnya.

 Presiden telah dikecam kerana mengelak menjelaskan pendiriannya mengenai cadangan pembaharuan kehakiman. 

 “Saya menghormati kritikan terhadap saya, tetapi saya kini memberi tumpuan kepada dua peranan kritikal yang saya percaya saya pikul sebagai presiden pada masa ini: mengelakkan krisis perlembagaan bersejarah dan menghentikan keretakan berterusan dalam negara kita,” kata Herzog.

 Beliau menambah bahawa beliau telah berusaha untuk mewujudkan "perbincangan dan dialog yang meluas, penuh perhatian dan hormat" antara pihak yang berkaitan mengenai pembaharuan.

 Dicadangkan oleh Menteri Kehakiman Yariv Levin, pembaharuan itu, jika digubal, akan menjadi perubahan paling radikal dalam sistem pemerintahan di Israel.

 Perubahan yang dirancang akan mengehadkan kuasa Mahkamah Agung Keadilan, memberi kerajaan kuasa untuk memilih hakim, dan menamatkan pelantikan penasihat undang-undang ke kementerian oleh peguam negara.

 Pada hari Ahad, Netanyahu, yang sedang dibicarakan kerana rasuah, mempertahankan reformasi kehakiman yang kontroversi, berkata beliau mempunyai mandat daripada berjuta-juta pengundi untuk melaksanakan perubahan itu.

 Kerajaan Netanyahu mengangkat sumpah pada 29 Disember berikutan pilihan raya pada November yang memberikan blok sayap kanannya majoriti mudah untuk membentuk kerajaan baharu.

Ulasan