Netanyahu Permudahkan Warga Israel Miliki Senjata


Netanyahu telah mengumumkan rancangan untuk memudahkan warga Israel mendapatkan senjata api di tengah-tengah keganasan yang semakin meningkat di wilayah Palestin yang diduduki.

Ia satu langkah yang dilihat sebagai "hukuman kolektif" dan satu yang boleh meningkatkan lagi keganasan.

Perdana Menteri negara haram Israel itu mengumumkan langkah selepas mengadakan mesyuarat kabinet keselamatannya dihadiri ahli politik garis keras berkait sepasang tembakan yang termasuk serangan di Baitulmaqdis Timur yang diduduki.

Tujuh orang terbunuh dalam kejadian tembakan di luar rumah ibadat Baitulmaqdis Timur pada hari Jumaat.

 Tembakan hujung minggu itu berlaku menjelang akhir sebulan konfrontasi yang semakin meningkat dan susulan serbuan Israel di bandar Jenin di Tebing Barat yang diduduki yang membunuh sembilan rakyat Palestin dan berbalas tembak antara Israel dan Gaza.

Secara keseluruhan, tentera Israel telah membunuh 32 rakyat Palestin pada bulan ini.

 Israel tidak melakukan serbuan pada skala operasinya di Jenin selama bertahun-tahun, tetapi ia adalah sebahagian daripada pencerobohan tentera yang diperhebat oleh tentera Israel ke Tebing Barat yang diduduki, yang membunuh sekurang-kurangnya 200 rakyat Palestin pada tahun lalu.

Pada Sabtu, Netanyahu berjanji untuk menyegerakan permit senjata untuk warga Israel dan meningkatkan usaha untuk mengumpul "senjata haram". Dia menambah bahawa rumah pembunuh yang disyaki juga akan ditutup serta-merta sebelum perobohan "untuk mendapatkan harga tambahan. mereka yang menyokong keganasan".

 Pejabatnya kemudian berkata faedah keselamatan sosial untuk keluarga penyerang juga akan dibatalkan.

 Selain itu, ia menjanjikan langkah baharu untuk "menguatkan" penempatan haram Israel di Tebing Barat yang diduduki tetapi tidak memberikan butiran.


 '.

Ulasan