PBB Minta Pendapat ICJ Mengenai Pendudukan Haram Israel


Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah meluluskan resolusi yang menggesa Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) untuk memberikan pendapat mengenai akibat undang-undang pendudukan haram Israel di wilayah Palestin.

Perhimpunan Agung mengundi 87 berbanding 26 dengan 53 berkecuali dalam resolusi itu, dengan negara Barat berpecah tetapi dengan sokongan hampir sebulat suara di dunia Islam - termasuk di kalangan negara Arab yang telah menormalkan hubungan dengan Israel. Rusia dan China mengundi menyokong resolusi itu.

Israel, AS dan 24 ahli lain, termasuk United Kingdom dan Jerman - mengundi menentang resolusi itu, manakala Perancis adalah antara 53 negara yang berkecuali.

ICJ yang berpangkalan di Hague, juga dikenali sebagai Mahkamah Dunia, ialah mahkamah tertinggi PBB yang menangani pertikaian antara negara. Keputusannya adalah mengikat, walaupun ICJ tidak mempunyai kuasa untuk menguatkuasakannya.

Pemimpin Palestin pada hari Sabtu mengalu-alukan undian itu, dengan pegawai kanan Hussein al-Sheikh berkata ia "mencerminkan kemenangan diplomasi Palestin".

“Masanya telah tiba untuk Israel menjadi negara yang tertakluk kepada undang-undang, dan bertanggungjawab atas jenayah berterusannya terhadap rakyat kita,” kata Nabil Abu Rudeineh, jurucakap Presiden Pihak Berkuasa Palestin Mahmoud Abbas.

Ulasan