Türkiye mengutuk sekeras-kerasnya 'serangan keji' ke atas Al-Quran di Sweden

Pemimpin sayap kanan Denmark membakar naskhah al-Quran di ibu negara Sweden

Türkiye pada hari Sabtu mengutuk "serangan keji" terhadap Al-Quran, kitab suci Islam, di Sweden.

 “Kami mengutuk sekeras-kerasnya serangan keji terhadap kitab suci kami, Al-Quran, di Sweden hari ini (21 Januari), walaupun kami telah memberi amaran berulang kali sebelum ini,” kata kenyataan Kementerian Luar Turki.

 Menyebut perbuatan itu sebagai "jenayah kebencian yang terang-terangan," kementerian itu berkata: "Membiarkan tindakan anti-Islam ini, yang menyasarkan umat Islam dan menghina nilai-nilai suci kita, dengan berselindung kebebasan bersuara adalah tidak boleh diterima sama sekali."

 Menyeru pihak berkuasa Sweden untuk mengambil langkah yang perlu terhadap "penjenayah kebencian ini", kementerian itu berkata: "Perbuatan keji ini adalah satu lagi contoh tahap membimbangkan yang telah dicapai oleh Islamofobia dan, gerakan perkauman dan diskriminasi di Eropah."

 Kementerian itu juga menggesa semua negara serta organisasi antarabangsa untuk mengambil langkah konkrit "sebagai solidariti menentang Islamofobia."

 Kecaman Türkiye dibuat selepas Rasmus Paludan, ketua parti sayap kanan Denmark Stram Kurs (Garisan Keras), diberi kebenaran untuk membakar al-Quran pada hari Sabtu di luar Kedutaan Turki di Stockholm.

 Sebagai tindak balas kepada kebenaran Sweden, Ankara membatalkan lawatan Menteri Pertahanan Sweden Pal Jonson yang akan datang ke Türkiye.

 Pada hari Jumaat, Kementerian Luar Turki memanggil Duta Sweden ke Ankara Staffan Herrstrom, yang diberitahu bahawa Türkiye "mengutuk sekeras-kerasnya tindakan provokatif ini, yang jelas merupakan jenayah kebencian, bahawa sikap Sweden tidak boleh diterima, bahawa Ankara menjangkakan perbuatan itu tidak, untuk dibenarkan. dan penghinaan terhadap nilai-nilai suci tidak boleh dipertahankan di bawah nama hak demokrasi."

 Türkiye memberi amaran kepada Sweden bahawa membenarkan aktiviti propaganda yang sedang dipersiapkan oleh kalangan bersekutu PKK di Stockholm pada hari Sabtu adalah "pelanggaran jelas" perjanjian tiga pihak, menurut sumber diplomatik Turki.

 Menteri Luar Sweden Tobias Billstrom berkata beliau bimbang bahawa demonstrasi itu akan berisiko melambatkan lagi pengesahan Türkiye terhadap tawaran NATO Sweden.

 Bagaimanapun, beliau menambah bahawa adalah "amat tidak wajar" untuk beliau menyeru agar seseorang tidak dibenarkan melakukan demonstrasi.

 Minggu lalu, Türkiye menyeru Sweden untuk mengambil langkah menentang kumpulan pengganas selepas demonstrasi di Stockholm, di mana penyokong pertubuhan pengganas PKK menggantung di kaki patung Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan dan kemudian memuat naik rakaman lama dengan provokasi al ts terhadap Türkiye dan Erdogan.

 Sweden dan Finland secara rasmi memohon untuk menyertai NATO Mei lalu, meninggalkan dekad ketidakselarasan tentera, keputusan yang didorong oleh perang Rusia ke atas Ukraine, yang bermula pada 24 Februari.

 Tetapi Türkiye – ahli NATO selama lebih 70 tahun – menyuarakan bantahan, menuduh kedua-dua negara bertolak ansur malah menyokong kumpulan pengganas, termasuk PKK dan Pertubuhan Pengganas Fetullah (FETO).

 Jun lalu, Türkiye dan kedua-dua negara Nordik menandatangani memorandum pada sidang kemuncak NATO untuk menangani kebimbangan keselamatan Ankara yang sah, membuka jalan untuk menjadi ahli akhirnya dalam perikatan itu.

Ulasan