Imbuhan Bukan Objektif Sebenarnya


 Oleh : Rohayati Ripin

KUALA TERENGGANU -  Imbuhan yang dimenangi bukan objektif sebenarnya sebaliknya kemenangan pertandingan ini menyampaikan mesej disebalik video.

Hanim Sophia Mohd Sohor, 25, berkata, kemenangan ini membuatkan beliau lebih yakin dan semangat untuk mengajak para muslimat menutup aurat dengan sempurna.

"Ianya membuka pintu untuk saya terus mengajak orang melakukan kebaikan melalui bergiat aktif dalam Badan Bukan Kerajaan (NGO),

"Selepas diumumkan pemenang, banyak NGO mengajak saya menyertai aktiviti kerja amal seperti memberi tudung, handsock dan sebagainya," jelasnya.

Beliau yang menetap di Kampung  Kijing Marang, Terengganu yang juga dikenali Ratu Penyu berkata demikian ketika dihubungi, pada hari ini.

Menurutnya, Hanim anak kelima daripada tujuh orang adik beradik merupakan lepas pelajar Ijazah Sarjana Muda Ekonomi Perniagaan Di UITM kota bharu, kelantan. 

Katanya, beliau sangat teruja kerana ini kali pertama menyertai pertandingan Terengganu Hijab Day (THD)

"Sempena Terengganu Hijab Day 2023 saya baru beranikan diri santuni orang ramai.

"Saya ambil peluang guna duit 'gift' daripada Tiktok dan agihkan tudung kepada orang Terengganu supaya mereka mendapat ganjaran pahala yang berterusan disamping menyokong Terengganu Hijab Day.

"Objektif utama saya biar masyarakat luar tahu bulan Februari adalah bulan menyambut Terengganu Hijab Day sbb masih ramai yang tahu," ujar beliau.

Justeru itu, beliau berharap pempengaruh (influencer) perlulah jadi role model menutup aurat sempurna kerana majoriti sekarang anak muda menggunakan media sosial.

"Saya berharap semoga wanita terus istiqamah berhijab dan manfaatkan ilmu yang dapat di THD mengenai hijab yang sempurna,

"Jika tidak mampu memakai tudung labuh cukuplah menutup aurat dengan sempurna. 

"Biasakan pakaian harian dengan pakaian yang boleh bawa solat supaya selesa dan bebas melakukan aktiviti tanpa pandangan dahsyat ajnabi," tambah beliau.


    

Ulasan