Ancaman Nuklear Ke atas EU Oleh Putin

 

“Kami akan meletakkan senjata nuklear taktikal di Belarus tanpa melanggar rejim tanpa percambahan,” kata Vladimir Putin.

Langkah Moscow itu pasti untuk mencetuskan ketegangan di Ukraine yang dilanda perang dan sekutu Baratnya.

Rusia dilaporkan akan menyiapkan pembinaan kemudahan penyimpanan khas untuk senjata nuklear taktikal di negara jiran Belarus, menurut kenyataan Vladimir Putin, presiden Rusia.

Rusia telah pun menyerahkan kepada Belarus kompleks Iskander, yang boleh menyimpan senjata nuklear, kata Putin dalam wawancara pada Sabtu di saluran TV Rossiya-24.

Menurut Putin, rakan sejawatannya dari Belarus Alexander Lukashenko telah lama membangkitkan isu mengerahkan senjata nuklear taktikal Rusia di Belarus, yang tidak ada di sana sejak awal 1990-an, apabila USSR jatuh.

“Kami bersetuju dengan Lukashenko bahawa kami akan meletakkan senjata nuklear taktikal di Belarus tanpa melanggar rejim tanpa percambahan,” agensi berita Rusia TASS memetik Putin sebagai berkata.

Amerika Syarikat (AS) telah lama meletakkan senjata sedemikian di beberapa negara, jadi tidak ada yang luar biasa dalam permintaan Belarus, tambah Putin.

Putin kemudiannya berkata Rusia mengerahkan 10 pesawat, semuanya mampu membawa senjata nuklear taktikal, ke Belarus.

"Sepuluh pesawat bersedia untuk menggunakan senjata jenis ini. Kami telah memindahkan ke Belarus kompleks Iskander kami yang terkenal dan sangat berkesan, ia juga boleh menjadi pembawa [senjata nuklear taktikal]," katanya.

Moscow akan memulakan latihan kru awal April, kata Putin, sambil menambah bahawa Rusia akan menyelesaikan pembinaan kemudahan penyimpanan senjata nuklear taktikal di Belarus menjelang 1 Julai dan kawalan senjata tidak akan dipindahkan ke Minsk.

Sejak Rusia memulakan perang di negara jiran Ukraine 13 bulan lalu, pemimpin dan pengulas Barat telah menimbulkan kebimbangan bahawa Moscow mungkin membuat konflik nuklear, selalunya berdasarkan kenyataan pihak Rusia yang dilihat oleh Barat sebagai mengatakan bahawa semua pilihan ada di meja.


Ulasan