Israel Akan Terus Merobohkan Rumah Penduduk Palestin Sepanjang Ramadan


 Menteri keselamatan negara berhaluan kanan Israel , Itamar Ben Gvir, menggesa pada hari Isnin supaya polis terus merobohkan rumah Palestin semasa bulan suci Ramadan.

Pada masa lalu, Israel telah menahan diri daripada merobohkan rumah Palestin di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur yang diduduki semasa Ramadan untuk mengelakkan ketegangan yang membara.

Merobohkan rumah di wilayah yang diduduki adalah jenayah perang.

Ahli parlimen sayap kanan Israel Itamar Ben Gvir 

Tahun ini, bagaimanapun, media Israel melaporkan bahawa polis akan mengikuti tuntutan Ben Gvir dan merobohkan rumah Palestin di Baitulmaqdis Timur semasa bulan suci, apabila dalam beberapa tahun kebelakangan ini ketegangan telah meningkat berhubung pencabulan Israel di Masjid Al-Aqsa.

Israel merobohkan rumah Palestin atas pelbagai sebab, termasuk dakwaan ia dibina tanpa permit yang hampir mustahil diperoleh daripada pihak berkuasa Israel.

Biasanya, Israel merobohkan rumah keluarga yang disyaki penyerang Palestin, dalam dasar yang dikutuk oleh kumpulan hak asasi sebagai hukuman kolektif.

Ramadan dijangka bermula pada 23 Mac, manakala Paskah ditetapkan pada 5 April.

Dalam mesyuarat tertutup, perkhidmatan keselamatan Israel memberi amaran kepada Ben Gvir bahawa merobohkan rumah Palestin semasa Ramadan boleh menyebabkan Tebing Barat menjadi tidak tenteram.



Dua tahun lalu, pencabulan Israel di Baitulmaqdis semasa Ramadan, termasuk percubaan mengusir keluarga di kejiranan Sheikh Jarrah, mencetuskan serangan roket Hamas.

Ia diikuti dengan kempen pengeboman Israel di Gaza dan rusuhan di bandar campuran Palestin-Yahudi di Israel.

Lebih 11 hari, 274 rakyat Palestin dibunuh oleh tentera Israel, 243 di Gaza sahaja dan 13 dibunuh di pihak Israel.


Dalam rakaman bocor pada hari Ahad, yang disiarkan dalam media Israel, Ben Gvir kedengaran mengkritik secara tajam pegawai keselamatan Israel.

Menurut beliau, biat mereka untuk menghalang orang Yahudi daripada memasuki  halaman Masjid Al-Aqsa selama 10 hari sebagai "kegilaan mutlak dan menyerah kepada keganasan".


Perkhidmatan keselamatan Israel dalam pertemuan berasingan dengan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu menasihatkan bahawa "terdapat konsensus dalam perkhidmatan keselamatan bahawa operasi penguatkuasaan undang-undang yang dimulakan oleh Ben Gvir di Baitulmaqdis Timur mesti dihentikan".

Awal tahun ini, Ben Gvir memasuki halaman Masjid Al-Aqsa dalam satu tindakan yang sangat provokatif. Tindakannya dikecam secara meluas.

Ulasan