Ketidaktentuan Ekonomi Global Semakin Meningkat

 


Harga minyak bercampur-campur pada hari Selasa kerana ramalan pertumbuhan ekonomi global yang negatif meningkatkan kebimbangan permintaan.

Manakala perjanjian pembelian bagi Silicon Valley Bank (SVB) meredakan kebimbangan pelabur tentang sistem perbankan AS.

Penanda aras antarabangsa minyak mentah Brent didagangkan pada $77.65 setong pada 09.57 pagi waktu tempatan (0657 GMT), penurunan 0.14% daripada harga penutup $77.76 setong pada sesi dagangan sebelumnya.

Pada masa yang sama, penanda aras Amerika West Texas Intermediate (WTI) didagangkan pada $72.95 setong, kenaikan 0.19% selepas sesi sebelumnya ditutup pada $72.81 setong.

 Pelabur masih memberi tumpuan kepada krisis kewangan yang sedang berlaku di AS dan trajektori ekonomi China dan prospek permintaan minyak.

Bank Dunia menjangka pertumbuhan ekonomi global akan jatuh ke paras terendah dalam tiga dekad menjelang akhir 2030, merujuk kepada tempoh dari sekarang hingga itu sebagai "dekad yang hilang."

 "Had kelajuan" ekonomi global—kadar jangka panjang maksimum di mana ia boleh berkembang tanpa mencetuskan inflasi—ditetapkan untuk merosot ke paras terendah dalam tiga dekad menjelang 2030," menurut laporan, Prospek Pertumbuhan Jangka Panjang Jatuh : Trend, Jangkaan dan Dasar.

Bank dunia mwnambah, hampir semua kuasa ekonomi yang memacu kemajuan dan kemakmuran sejak tiga dekad lalu semakin pudar, memaksa penurunan potensi pertumbuhan KDNK global antara 2022 dan 2030.

 "Penurunan ini akan menjadi lebih curam sekiranya berlaku krisis kewangan global atau kemelesetan," Bank Dunia memberi amaran.

 Sementara itu, Pengarah Urusan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) Kristalina Georgieva menyuarakan kebimbangan yang sama, menunjukkan peningkatan risiko kestabilan kewangan sementara ketidaktentuan pasaran kekal tinggi.

Harga menyaksikan beberapa sokongan menaik berikutan kebimbangan yang menenangkan tentang krisis kewangan AS selepas Perbadanan Insurans Deposit Persekutuan AS mengumumkan  bahawa First Citizens Bank bersetuju untuk membeli deposit dan pinjaman SVB, kira-kira $72 bilion daripada ba yang gagal.

Ulasan