Parlimen Afrika Selatan Lulus Resolusi Kurangkan Hubungan Dengan Israel


Parlimen Afrika Selatan telah mengundi menyokong usul yang akan menurunkan taraf kedutaannya di Israel menjadi pejabat perhubungan, berikutan penderaan yang tidak berkesudahan terhadap rakyat Palestin, lapor media tempatan.

 “Kami berharap ini akan menjadi langkah pertama dalam memberi tekanan kepada Israel untuk mematuhi hak asasi manusia, mengiktiraf hak rakyat Palestin, hak mereka untuk wujud, dan juga kembali ke meja rundingan,” kata Ahli Parti Kebebasan (NFP) Ahmed Munzoor Shaik Emam yang memperkenalkan usul itu dipetik oleh berita IOL.

 Usul itu diluluskan dengan 208 undi berbanding 94.

 Kumpulan advokasi Rangkaian Kajian Media (MRN) memuji Shaik Emam dan NFP kerana membentangkan apa yang mereka sifatkan sebagai gerakan berani dan penting dalam solidariti dengan Palestin.

 “Kami juga menyeru kerajaan untuk melaksanakan usul penting ini dengan pantas.  Malah, MRN menyeru kerajaan untuk melangkah lebih jauh dan memutuskan semua hubungan diplomatik, ekonomi dan ketenteraan dengan rejim Zionis kanser yang menduduki Palestin Bersejarah,'' kata ahli eksekutif MRN, Ahmed Haroon Jazbhay, dalam satu kenyataan pada hari Rabu.  Beberapa kumpulan hak sivil telah mengalu-alukan usul itu.

 Kementerian Luar Israel masih belum bertindak balas terhadap langkah Afrika Selatan itu.

 Ramai rakyat Afrika Selatan, termasuk parti Kongres Kebangsaan Afrika (ANC) yang memerintah menyokong perjuangan Palestin kerana mereka percaya apa yang berlaku kepada rakyat Palestin di bawah penjajahan Israel adalah serupa dengan apa yang mereka alami pada era apartheid.

 Afrika Selatan menjalin hubungan diplomatik dengan Palestin pada 1995 -- setahun selepas berakhirnya pemerintahan minoriti kulit putih.

 Sejak itu, Pretoria kekal sangat kritikal terhadap penganiayaan berterusan Israel terhadap Palestin, termasuk dasar lamanya membina penempatan haram Yahudi di tanah Arab di Tebing Barat yang diduduki.

Ulasan