PBB, Negara-negara Timur Tengah Alu-alukan Perjanjian Saudi-Iran

 


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan negara-negara Timur Tengah mengalu-alukan perjanjian antara Arab Saudi dan Iran untuk menyambung semula hubungan diplomatik. 

Mereka menyatakan bahawa ia akan menyumbang kepada keselamatan dan kestabilan serantau serta menggalakkan kerjasama membina yang akan memberi manfaat kepada rantau ini dan dunia.

Arab Saudi dan Iran telah bersetuju untuk memulihkan hubungan diplomatik dan membuka semula kedutaan dan misi mereka dalam tempoh dua bulan.  

Kedua-duanya juga bersetuju untuk mengadakan perbincangan antara menteri luar untuk mengatur pertukaran duta dan meneroka cara untuk mengukuhkan hubungan dua hala, menurut kenyataan bersama tiga pihak antara Iran, Arab Saudi dan China di Beijing pada Jumaat.

Bagi pihak Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres, Jurucakap Stephane Dujarric mengalu-alukan perjanjian itu, menekankan bahawa hubungan kejiranan yang baik antara Iran dan Arab Saudi adalah penting untuk kestabilan rantau Teluk.

 "Setiausaha Agung mengulangi kesediaannya untuk menggunakan jawatan baiknya untuk memajukan lagi dialog serantau dan memastikan keamanan dan keselamatan yang berkekalan di rantau Teluk," kata Dujarric dalam taklimat akhbar harian pada hari Jumaat.

Wakil Kerajaan Arab Saudi Musaad bin Mohammed Al-Aiban berkata, apa yang telah dicapai, dari segi memperakui prinsip menghormati kedaulatan negara dan tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara. 

Menurut beliau, ia dianggap sebagai tonggak asas dalam pembangunan hubungan antara negara dan peningkatan keselamatan dan kestabilan di rantau ini.

Seterusnya, kata beliau, ia akan memberi manfaat kepada kedua-dua negara dan rantau ini secara amnya, serta mengukuhkan keamanan dan keselamatan serantau dan antarabangsa, kata  pada hari Jumaat di Beijing.

 “Kami menghargai perjanjian yang kami capai, dan berharap kami akan terus mengekalkan dialog yang membina, selaras dengan prinsip dan asas yang terkandung dalam perjanjian itu, sambil menyatakan nilai dan penghargaan yang kami berikan kepada peranan berterusan dan positif yang dimainkan oleh Republik Rakyat.  China dalam hal ini," katanya.

Menteri Luar Negeri Lubnan Abdallah Bou Habib pula mengharapkan perjanjian itu akan meningkatkan keselamatan dan kestabilan di Timur Tengah dan menyeru semua pihak untuk terlibat dalam dialog Arab-Iran. 

“Langkah ini diharap akan menyumbang kepada pengukuhan tonggak keselamatan dan kestabilan di rantau ini dan penyatuan kerjasama positif dan konstruktif yang pasti akan memberi manfaat kepada negara rantau ini, rakyat mereka dan dunia,” Bou Habib dipetik sebagai  kata oleh Agensi Berita Nasional Lubnan.

Dalam masa yang sama, sambil memuji peranan positif China yang menyumbang kepada mencapai persetujuan itu, Presiden Palestin menyatakan harapan bahawa ia akan membawa kepada kestabilan dan pengukuhan suasana positif di rantau ini.

Kementerian Luar Jordan dalam satu kenyataan pula berkata, langkah itu akan meningkatkan kestabilan dan keselamatan di rantau ini berdasarkan pemeliharaan kedaulatan negeri dan tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman mereka. 

Sebagai sebuah negara yang telah menjadi tuan rumah beberapa pusingan dialog Saudi-Iran, Iraq turut mengalu-alukan perjanjian itu, dengan mengatakan bahawa "lembaran baharu hubungan diplomatik antara kedua-dua negara jiran bermula," menurut kenyataan Kementerian Luar Negeri Iraq.

Penyambungan semula hubungan Tehran-Riyadh akan "membawa kepada pembangunan kestabilan dan keselamatan serantau," kata Setiausaha Majlis Keselamatan Negara Tertinggi Iran (SNSC) Ali Shamkhani kepada Nour News, sebuah saluran berita yang bergabung dengan SNSC.

 Menteri Luar Iran Hossein Amir-Abdollahian tweet bahawa memulihkan hubungan diplomatik normal dengan Riyadh akan menyediakan kedua-dua pihak, rantau ini, dan dunia Islam dengan "kapasiti besar."

 Kedua-dua Arab Saudi dan Iran menyampaikan penghargaan dan terima kasih kepada Iraq dan Oman kerana menganjurkan beberapa pusingan dialog antara 2021 dan 2022, dan kepada pemimpin China dan kerajaan China kerana menjadi tuan rumah, menyokong dan menyumbang kepada kejayaan perbincangan itu, kenyataan bersama tiga pihak.  berkata.

 Arab Saudi memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran pada awal 2016 sebagai protes terhadap serangan ke atas misi diplomatik Saudi di Iran berikutan hukuman mati Saudi terhadap seorang ulama Syiah.

 Untuk meningkatkan hubungan dua hala dan meredakan ketegangan serantau, Iraq menganjurkan empat pusingan rundingan langsung antara Iran dan Arab Saudi pada 2021 dan pusingan kelima pada April tahun lalu

Ulasan