Pelajar Terkejut Diumumkan UPSRI Terbaik Terengganu


KUALA TERENGGANU - Impian hanya ingin memperolehi 13A dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah Islam(UPSRI) tetapi amat mengejutkan apabila namanya diumumkan sebagai Pelajar Terbaik UPSRI 2022 Negeri Terengganu. 

Adik Nur Hannah Insyirah, 11, Pelajar Tahun Lima Sekolah Rendah Agama Bersepadu Zainal Abidin(SRABZA) yang ingin  mengikut jejak langkah kakak sulungnya itu telah mula   tekun belajar sejak  Tahun Tiga lagi.

"Pagi saya bermula pada pukul 4.00 pagi, saya akan membersihkan diri, solat - solat sunat, mengaji dan mengulang kaji, itulah rutin hidup saya,"

"Pada saya tiada rahsia atau petua kejayaan mungkin saya suka kongsi ilmu bersama rakan-rakan sekelas saya, jadi Allah mudahkan untuk kejayaan ini." kata yang bersyukur dengan kejayaan tersebut sebagai hadiah hari ulang tahun ibunya. yang jatuh pada 25 Februari lepas.

Di dalam peperiksaan untuk Tahun Lima, sekolah - sekolah rendah Islam (DAR) yang dikelolakan oleh Dewan Ulama PAS Terengganu itu Nur Hannah memperoleh A dalam semua mata pelajaran. 

Sementara itu Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato' Ustaz Husain Awang berkata  semua pelajar yang belajar di rangkaian sekolah  tersebut dididik supaya menjadi golongan orang berilmu, beriman, beramal soleh.

"Kita hendak melahirkan generasi yang akan memperjuangkan agama, di mana kita ajarkan akidah yang betul, batas-batas iman dan kufur, erti haram ,harus, jalan ke syurga neraka, tahu membezakan yang baik dan buruk , berjudi, minum arak itu haram, "katanya. 

 


Ustaz Hussin berkata demikian ketika merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Madrasah DAR Negeri Terengganu yang berlangsung di Madrasah Darul Iman di Titian Baru, Bukit Payong pada 19 Februari lalu. 

Hampir 70 pelajar yang terlibat dalam majlis itu yang melibatkan 14 sekolah di seluruh Negeri Terengganu.

Sementara itu, Pengerusi Lembaga Pengelola SRABZA, Cikgu Alias Harun merakamkan ucapan tahniah kepada pelajar, guru-guru dan ibubapa diatas kejayaan tersebut. 

"Terimakasih kepada kepada guru - guru yang sentiasa berkorban masa dan tenaga mengadakan program, kem dan kelas tambahan sehingga prestasi SRABZA sentiasa ada peningkatan setiap tahun. 

" Begitu juga ibubapa yang memberi kepercayaan dan berkeyakinan untuk memgamanahkan anak-anak mereka kepada sekolah kami," katanya ketika dihubungi semalam.

Ulasan