Waran Tangkap ICC Terhadap Putin Sah Seumur Hidup


Waran tangkap terhadap Presiden Rusia Vladimir Putin adalah sah seumur hidup, menurut Ketua Pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), Karim Khan (Gambar) 

"Tiada undang-undang pengehadan untuk jenayah perang," kata Khan kepada BBC Radio 4 pada hari Isnin, sambil menambah bahawa waran tangkap ICC kekal sah walaupun selepas perang Rusia di Ukraine berakhir.

Tindakan ICC itu berdasarkan salah satu prinsip tribunal jenayah perang Nuremberg selepas Perang Dunia II, katanya.  

"Individu - di mana sahaja mereka berada di dunia - perlu mengiktiraf bahawa undang-undang itu wujud dan bahawa dengan kuasa terdapat tanggungjawab," tambah Khan.

Waran itu akan menyematkan Putin dan Pesuruhjaya Hak Kanak-Kanak Rusia Maria Lvova-Belova sepanjang hayat mereka, menurut Khan.

"Melainkan mereka berhadapan dengan hakim bebas mahkamah, dan hakim memutuskan merit untuk menolak kes - tetapi sebaliknya: benar-benar, ya," kata Khan ketika ditanya mengenai kesahihan waran tangkap seumur hidup.

Pada hari Jumaat, ICC mengeluarkan waran tangkap terhadap Putin dan wakilnya untuk hak kanak-kanak itu.

ICC menuduh Putin "bertanggungjawab atas jenayah perang pengusiran penduduk (kanak-kanak) secara tidak sah dan pemindahan penduduk (kanak-kanak) secara tidak sah dari wilayah yang diduduki Ukraine ke Persekutuan Rusia."

 Mahkamah berkata terdapat "alasan munasabah" untuk mempercayai bahawa Putin memikul "tanggungjawab jenayah individu" untuk jenayah yang didakwa.

Ulasan