Donald Trump Mengaku Tidak Bersalah Atas 34 Pertuduhan Jenayah


 Donald Trump mengaku tidak bersalah memalsukan rekod perniagaan untuk menyembunyikan maklumat yang merosakkan menjelang pilihan raya 2016.

Bekas presiden AS itu didakwa dengan 34 pertuduhan jenayah di mahkamah Manhattan pada hari Selasa.

Tuduhan itu berpunca daripada pembayaran wang yang diam-diam kepada bintang lucah, Stormy Daniels, yang mengatakan mereka mempunyai hubungan zina.

Namun begoti, Trump, 76, menafikan salah laku jenayah.

Beliau adalah presiden AS pertama dalam sejarah yang menghadapi perbicaraan jenayah.

Tuduhan itu berpunca daripada pembayaran wang yang diam-diam kepada bintang lucah, Stormy Daniels, yang mengatakan mereka mempunyai hubungan zina.

Membayar wang diam tidak menyalahi undang-undang. Tetapi pihak pendakwaan berkata Encik Trump memalsukan rekod perniagaan dan melanggar undang-undang pilihan raya ketika dia cuba menutup pembayaran.

Setiap pertuduhan membawa maksimum empat tahun penjara, walaupun seorang hakim boleh menjatuhkan hukuman percubaan kepada Encik Trump jika dia sabit kesalahan.

Bekas presiden itu duduk bermuka batu dan berdiam diri selama hampir sejam prosiding di hadapan Hakim Juan Merchan, bercakap dengan lantang hanya sebagai menjawab soalan hakim dan untuk membuat pengakuan tidak bersalahnya.

Semasa mengemukakan hujah mereka, pendakwa raya memberitahu hakim Trump telah membuat siaran mengancam di media sosial.

Peguam Trump menjawab bahawa anak guam mereka kecewa dengan kes itu, yang dipercayainya sebagai "ketidakadilan yang besar".

Perbicaraan Trump boleh dimulakan seawal Januari 2024, Hakim Merchan berkata, bermakna Republikan itu - yang bertanding jawatan presiden AS sekali lagi pada 2024 - mungkin akan kembali ke mahkamah sebaik peringkat utama mula memilih calon parti itu.

Trump tidak berkata apa-apa kepada pemberita semasa beliau meninggalkan mahkamah.

 

 

Ulasan