Kemeriahan Ibadah Ramadan Disamping Membeli Belah


Madinah Ramadan (MR) memberi peluang kepada rakyat merasai kemeriahan ibadah disambing mengambil ruang membuat persediaan menyambut lebaran. 

Bendahari PAS Terengganu YB Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata, adalah menjadi hasrat kerajaan negeri mendekatkan rakyat dan pelancong, supaya tidak melupakan Allah SWT disamping, membeli belah.

"melalui pelaksanaan Madinah Ramadan dengan pengisian tazkirah, sembahyang berjemaah, solat sunat tarawih dan iftar percuma untuk pengunjung.

"Gabungan antara keperluan manusia terhadap material dan keperluan manusia kepada kerohaniannya mengikat mereka kepada Allah SWT," katanya. 


Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Dakwah dan Penerangan negeri berucap demikian pada Majlis Pelancaran Madinah Ramadan di dataran Jambatan Angkat Kuala Terengganu, malam tadi.

Menurutnya, MR telah berlangsung sejak awal Ramadan dengan dihadiri ribuan pengunjung di lokasi berkenaan.

Sementara itu Yang Dipertua DUN Terengganu Dato Haji Yahaya Ali berkata, program tersebut memberikan peluang rakyat merasai kemeriahan ibadah dan penghayatan syariah Islam yang syumul.


"Walaupun ibadah boleh dilakukan di mana-mana tetapi pelaksanaan secara amal jamaie yang akan memakmurkan Madinah Ramadan.

"Kita ini berada di pertengahan bulan Ramadan di mana kita masih berpeluang mengejar fadhilat dan kelebihan yang sangat lumayan yang dijanjikan Allah SWT.

"Marilah kita mengambil peluang dan kesempatan terbuka ini yang tidak mungkin didapati pada bulan yang lain," katanya ketika merasmikan MR.


 

Ulasan