Perang Sudan Makin Meruncing, Kedua-dua Pihak Berperang Tidak Bersedia Berdamai


 Utusan tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Sudan berkata, para pemimpin tentera dari pihak-pihak yang berperang di Sudan tidak bersedia untuk gencatan senjata sepenuhnya.

Menurut Volker Perthes, kedua-dua pemimpin (Angkatan Bersenjata Sudan dan Pasukan Sokongan Pantas - RSF) tidak dapat memberikan komitmen sepenuhnya kepada gencatan senjata yang lengkap atau melaksanakan satu.

Kedua-dua jeneral itu meneruskan tuduhan berdagang dan mengeluarkan tuntutan kawalan yang bersaing ke atas pemasangan utama. 

Belum ada tanda jelas bahawa kedua-duanya bersedia untuk berunding secara serius, menunjukkan bahawa kedua-duanya berpendapat bahawa mendapatkan kemenangan tentera ke atas yang lain adalah mungkin, katanya.

Ia adalah salah perhitungan apabila pertempuran berterusan, undang-undang dan ketenteraman akan terus rosak di seluruh negara, dan perintah dan kawalan akan hilang. 

Sudan boleh menjadi semakin berpecah-belah, yang akan memberi kesan buruk kepada rantau itu. 

Walaupun satu pihak menang, Sudan akan kalah, kata Perthes.

Gencatan senjata selama 72 jam, yang diuruskan oleh Amerika Syarikat pada hari Isnin, nampaknya masih berlaku di beberapa bahagian Sudan setakat ini.  

Walau bagaimanapun, terdapat laporan mengenai pengurangan pertempuran jalanan dan pergerakan tentera. 

Angkatan Bersenjata Sudan dan Pasukan Sokongan Pantas (RSF) telah menuduh satu sama lain melanggar gencatan senjata. 

Hampir 1,200 orang, termasuk 744 kakitangan PBB dan tanggungan mereka, kakitangan pertubuhan bukan kerajaan antarabangsa dan  tanggungan mereka, dan kakitangan diplomatik dari beberapa kedutaan, telah dipindahkan dari ibu kota Khartoum ke Pelabuhan Sudan di Laut Merah. 

Di Khartoum, pertempuran di sekitar Istana Republik, lapangan terbang antarabangsa Khartoum, ibu pejabat Angkatan Bersenjata Sudan, pangkalan Pasukan Sokongan Rapid dan lokasi strategik lain sebahagian besarnya berterusan atau dalam beberapa kes dipergiatkan.  

Serangan udara dan tembakan berat juga berterusan, terutamanya di Bahri dan Omdurman di pinggir Khartoum.  

Lapangan terbang Khartoum dilaporkan kini beroperasi, tetapi apronnya rosak. 

Kawasan kediaman berhampiran pemasangan dua puak tentera telah diserang berterusan.  

Rumah, kedai, sekolah, pemasangan air dan elektrik, masjid, hospital, dan kemudahan kesihatan lain telah rosak atau musnah.  

Laporan mengenai pencerobohan rumah, rompakan rumah dan kedai dan kereta di pusat pemeriksaan telah berleluasa.  


Ini termasuk rumah dan kereta warga Sudan, kakitangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pekerja kemanusiaan, dan komuniti diplomatik. 

Keadaan di wilayah barat Darfur kekal tidak menentu.  Wilayah lain di Sudan, walaupun terhindar daripada konfrontasi bersenjata, merasakan kesan pertempuran. 

Kawasan itu menjadi tuan rumah kepada beribu-ribu orang pelarian dalaman dengan laluan bekalan terganggu, mengakibatkan kekurangan bahan api. 

Di seluruh Sudan, kenaikan harga komoditi asas yang ketara dilaporkan.  

Terdapat juga laporan yang semakin meningkat mengenai perompak bersenjata di pusat pemeriksaan di beberapa jalan, merompak orang awam yang melarikan diri daripada keganasan. 

Ulasan