Polis Israel Serang Jemaah Di Masjid Al-Aqsa Baitulmaqdis


 Polis Israel telah menyerang berpuluh-puluh jemaah di perkarangan Masjid Al-Aqsa Baitulmaqdis mencederakan tujuh orang, menurut saksi.

Serbuan itu berlaku sebelum subuh pada hari Rabu dengan polis Israel mendakwa mereka bertindak balas terhadap "rusuhan".

Bulan Sabit Merah Palestin melaporkan kecederaan tetapi tidak menjelaskan secara terperinci berapa ramai orang yang cedera. Ia berkata dalam satu kenyataan bahawa tentera Israel menghalang pegawai perubatannya daripada sampai ke Al-Aqsa.

“Saya sedang duduk di atas kerusi sambil membaca (Al-Quran),” kata seorang wanita tua kepada agensi berita Reuters sambil duduk di luar masjid, berusaha untuk menarik nafas. "Mereka melontar bom tangan, salah seorang daripadanya mengenai dada saya," katanya sambil mula menangis.

Polis Israel berkata dalam satu kenyataan bahawa mereka terpaksa memasuki perkarangan itu selepas "penggerak bertopeng" mengunci diri di dalam masjid dengan bunga api, kayu dan batu.

“Apabila polis masuk, batu dibaling ke arah mereka dan bunga api dilepaskan dari dalam masjid oleh sekumpulan besar pengacau,” kata kenyataan itu, sambil menambah seorang pegawai polis cedera di kaki.

Ketegangan telah memuncak di Baitulmaqdis Timur dan Tebing Barat yang diduduki selama berbulan-bulan. Terdapat kebimbangan keganasan selanjutnya apabila perayaan keagamaan penting - bulan puasa Muslim Ramadan dan Paskah Yahudi - berkumpul.

Kumpulan Palestin mengutuk serangan terbaru ke atas jemaah, yang mereka sifatkan sebagai jenayah.

“Kami memberi amaran kepada pendudukan supaya tidak melintasi garis merah di tapak suci, yang akan membawa kepada letupan besar,” kata Nabil Abu Rudeineh, jurucakap Presiden Palestin Mahmoud Abbas.

Jordan, yang bertindak sebagai penjaga tapak suci Kristian dan Muslim Baitulmaqdis di bawah pengaturan status quo sejak perang 1967, mengutuk tindakan Israel yang "megah" menyerbu kawasan itu.


Ulasan