Walaupun Seorang Askar AS Di Iraq, Ia Adalah 'Terlalu Ramai'

 


Pemimpin tertinggi Iran Ayatollah Ali Khamenei pada hari Sabtu berkata kehadiran seorang askar Amerika di Iraq adalah "terlalu ramai," mengulangi gesaannya untuk penyingkiran mereka.

Khamenei membuat kenyataan itu dalam pertemuan dengan Presiden Iraq Abdul Latif Rashid, yang dalam lawatan rasmi pertamanya ke Tehran sejak memegang jawatan pada Oktober tahun lalu.

Pemimpin tertinggi Iran memberitahu pegawai pelawat itu bahawa AS "bukan kawan sesiapa pun," malah tidak setia kepada orang Eropah, kata pejabatnya dalam satu kenyataan.

Menyeru perluasan kerjasama dua hala antara Tehran dan Baghdad, Khamenei berkata terdapat "musuh sengit" kepada hubungan yang lebih kukuh antara kedua-dua negara.

Terdahulu pada hari itu, Presiden Iran Ebrahim Raisi mengadakan perbincangan peringkat delegasi dengan rakan sejawatannya dari Iraq yang disusuli dengan sidang akhbar bersama.

Raisi berkata Iran menganggap kehadiran tentera asing di rantau itu sebagai punca ketidakamanan, sambil menambah bahawa perjanjian kerjasama keselamatan telah dicapai antara kedua-dua pihak.

"Hubungan kami dengan Iraq adalah berdasarkan kepentingan bersama," kata Raisi. "Rakyat Amerika memikirkan kepentingan mereka, bukan kepentingan negara di rantau ini."

Iran telah berulang kali menggesa pengusiran pasukan gabungan yang diketuai AS dari Iraq, terutamanya sejak komander tentera tertinggi Iran Qassem Soleimani terbunuh dalam serangan dron AS di Baghdad pada Januari 2020.

AS pula telah menuduh kumpulan militia yang berkaitan dengan Iran melakukan serangan ke atas kemudahan dan konvoi Amerika di Iraq.

Ulasan