Erdogan Menangi Pilihan Raya Turki, Lanjutkan Pemerintahan Kepada Dekad Ketiga

 


Presiden Recep Tayyip Erdogan telah memenangi pilihan raya presiden Turki , menewaskan ketua pembangkang Kemal Kilicdaroglu dalam undian terakhir Ahad dan melanjutkan pemerintahannya kepada dekad ketiga.

Dengan 99.43% undi dikira, keputusan rasmi awal yang diumumkan oleh Majlis Pilihan Raya Tertinggi (YSK) Turki pada Ahad menunjukkan Erdogan menang dengan 52.14% undi. Kilicdaroglu menerima 47.86%.

Bercakap kepada beribu-ribu penyokongnya di luar kompleks presiden di Ankara, Erdogan berkata sekarang adalah masa untuk "mengetepikan semua perdebatan dan konflik mengenai tempoh pilihan raya dan bersatu di sekitar matlamat dan impian negara kita."

“Kami bukan satu-satunya pemenang, pemenangnya ialah Turki. Pemenang adalah semua bahagian masyarakat kita, demokrasi kita adalah pemenang,” kata Erdogan.

Erdogan berkata antara keutamaan utama kerajaan ialah memerangi inflasi dan menyembuhkan luka akibat gempa bumi dahsyat pada 6 Februari yang meragut lebih 50,000 nyawa di Turki dan negara jiran Syria.

Pemimpin asing termasuk Rusia, Qatar, Libya, Algeria, Hungary, Iran dan Pihak Berkuasa Palestin adalah antara yang pertama mengucapkan tahniah kepada Erdogan.


Dalam kenyataan yang diterbitkan di laman web Kremlin, Presiden Rusia Vladimir Putin berkata pilihan raya itu memberikan “bukti jelas sokongan rakyat Turki” untuk usaha Erdogan “untuk mengukuhkan kedaulatan negara dan meneruskan dasar luar yang bebas.”

Presiden AS Joe Biden juga mengucapkan tahniah kepada Erdogan, dengan tweet bahawa dia berharap untuk bekerjasama "sebagai sekutu NATO" dalam "isu dua hala dan berkongsi cabaran global."

Penyokong Erdogan berkumpul Di Dataran Taksim Istanbul, melaungkan namanya dan "Tuhan itu hebat."

Beratus-ratus berhimpun di luar ibu pejabat Parti Keadilan dan Pembangunan (AK) Istanbul yang memerintah selepas keputusan awal menunjukkan Erdogan mendahului. Ada yang datang bersama kanak-kanak manakala yang lain mengibarkan bendera, membunyikan hon kereta dan menyalakan suar dan bunga api.

Bercakap di luar ibu pejabat parti di tengah-tengah perayaan itu, penyokong Erdogan Denel Anart berkata : "Saya harap dia hidup selamanya."

“Dia ayah, datuk, bapa saudara saya. Dia adalah segala-galanya bagi saya,” kata Anart.

“Umat Islam sepatutnya bergembira. Seluruh dunia akan lebih mengenali umat Islam,” kata seorang lagi penyokong Sehat Pak, 33.

“Dunia Islam harus bergembira.” Tambah Sehat. - sumber Media Antarabangsa

Ulasan