Hubungan Antara Rusia, Negara Islam Semakin Pesat, Kata Pemimpin Tatarstan


 Ketua negara Tatarstan Rustem Minnihanov (Gambar) berkata hubungan Rusia dengan dunia Islam semakin penting dengan bahagian perdagangan antarabangsa yang semakin meningkat.

Bercakap pada sesi pleno Forum Ekonomi Antarabangsa ke-14 "Rusia – Dunia Islam: KazanForum" yang diadakan di ibu kota Kazan, Tatarstan, Minnihanov berkata "berlatarbelakangkan pergeseran utama dalam arena antarabangsa dan cabaran besar bagi negara kita, hubungan dengan dunia Islam semakin penting."

Minnihanov mengulangi hubungan rapat antara Rusia dan negara-negara Islam dan menunjukkan hasrat Rusia untuk menjadi ahli Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC).

"Hari ini Rusia adalah pemerhati OIC dan organisasi itu sendiri adalah institusi negara yang paling penting dalam dunia Islam...Rusia berusaha untuk mengukuhkan kerjasama menyeluruh dengan negara anggota OIC, menghormati struktur awam dan politik serta nilai kerohanian mereka," katanya. berkata.

Sejak 2009, Forum Kazan, yang mana Anadolu adalah rakan komunikasi global, membolehkan negara-negara peserta membincangkan isu kerjasama dan pelaksanaan projek bersama, untuk mengukuhkan hubungan perdagangan, ekonomi, saintifik, teknikal, sosial dan budaya antara wilayah Rusia dan negara-negara OIC.

Minnihanov berkata forum itu mencipta platform untuk model interaksi perniagaan baharu, "yang mengurangkan kelemahan teknologi setiap negara."

Presiden Rusia Vladimir Putin sebelum ini pada hari Jumaat juga menekankan "peranan penting" umat Islam Rusia dalam mengembangkan hubungan antarabangsa negaranya dan berkata Rusia sedang mencari rakan kongsi baharu untuk menggalakkan kerjasama pertanian dan perindustrian, serta mewujudkan rantaian pengangkutan dan logistik.

Ulasan