Israel Mengebom Gaza Ketika Ketegangan Meningkat Mengenai Kematian Khader Adnan


 Jet Israel melakukan serangan udara di Gaza lewat pada hari Selasa, ketika ketegangan memuncak berhubung kematian seorang banduan Palestin terkemuka dalam tahanan Israel berikutan mogok lapar selama 87 hari.

Pengeboman Israel berlaku selepas roket dilepaskan dari Semenanjung Gaza berikutan kematian Khader Adnan pada hari Selasa.

Media Hamas berkata, pesawat Israel melanda dua lokasi di bandar Gaza.

Adnan , yang sedang menunggu perbicaraan, didapati tidak sedarkan diri di dalam selnya dan dibawa ke hospital, di mana dia diisytiharkan mati selepas usaha untuk memulihkannya gagal, kata Perkhidmatan Penjara Israel pada hari Selasa.

Beratus-ratus orang turun ke jalan di Gaza dan Tebing Barat untuk berhimpun menyokong Adnan yang disifatkan oleh pemimpin Palestin sebagai satu pembunuhan.

Tentera Israel berkata sekurang-kurangnya 26 roket ditembak dari kawasan itu, dua mendarat di bandar selatan Sderot, mencederakan tiga orang, termasuk seorang warga asing berusia 25 tahun, mengalami luka yang serius.

Pejuang Palestin termasuk Hamas dan Jihad Islam, mengaku bertanggungjawab melakukan serangan roket ke arah Israel.

Terdahulu pada hari itu, Tel Aviv melepaskan tembakan meriam ke atas beberapa kawasan di bahagian timur Kota Gaza dan Khan Younis menyasarkan kawasan Malaka secara khusus, kata wartawan Al Jazeera, Heba Akkila.

Di bandar Hebron, Tebing Barat, kedai-kedai mengadakan  mogok umum, dengan beberapa penunjuk perasaan membakar tayar dan membaling batu ke arah tentera Israel yang melepaskan gas pemedih mata dan peluru getah ke arah mereka.

Setiausaha agung Inisiatif Nasional Palestin (PNI), Mustafa Barghouti, menggelar kematian Khader Adnan sebagai "pembunuhan hodoh" yang tujuannya adalah untuk "mematahkan semangat penentangan yang dimiliki oleh tahanan Palestin".

Ia adalah "penghinaan sepenuhnya terhadap undang-undang hak asasi manusia antarabangsa", kata Barghouti.

Penahanan pentadbiran adalah langkah arus perdana rejim di mana rakyat Palestin ditangkap secara paksa tanpa mengetahui apa yang mereka dituduh.

Mogok lapar selalunya merupakan jalan terakhir.

Bilangan tahanan pentadbiran Palestin telah meningkat kepada lebih 1,000 sepanjang tahun lalu, jumlah tertinggi dalam dua dekad.

Sementara itu, Kumpulan hak asasi Israel B'Tselem telah menyifatkan mogok lapar Khader Adnan sebagai "satu bentuk protes tanpa kekerasan terhadap penahanannya dan ketidakadilan pendudukan".

Lina Qasem-Hassan dari Pakar Perubatan untuk Hak Asasi Manusia di Israel berkata dia melihat Adnan pada 23 April, di mana dia telah kehilangan 40kg (88 paun) dan mengalami masalah bernafas tetapi sedar.

"Kematiannya boleh dielakkan," kata Qasem Hassan. Beberapa hospital Israel enggan menerima Adnan selepas dia membuat lawatan singkat ke bilik kecemasan mereka.

Sejak 2011, Adnan telah melakukan sekurang-kurangnya tiga mogok lapar sebagai protes terhadap penahanan tanpa tuduhan oleh Israel. Taktik itu telah digunakan oleh tahanan Palestin lain, kadangkala secara beramai-ramai, tetapi tiada seorang pun yang meninggal dunia sejak 1992.

Peguam Adnan, Jamil al-Khatib dan seorang doktor dengan kumpulan hak asasi manusia yang baru-baru menemuinya menuduh pihak berkuasa Israel menahan rawatan perubatan.

“Kami menuntut dia dipindahkan ke hospital awam di mana dia boleh dipantau dengan betul. Malangnya, permintaan sebegitu dipenuhi dengan sikap keras kepala dan penolakan,” kata al-Khatib kepada Reuters.

Adnan, 45, adalah seorang tukang roti dan bapa kepada sembilan anak dari Jenin di Tebing Barat yang diduduki Israel.

Sumber Jihad Islam berkata beliau adalah salah seorang pemimpin politiknya. -  AJE

 

 

Ulasan