Pertempuran Israel-Palestin Berterusan Untuk Hari Ke-5


 Tentera udara rejim Israel terus menyerang sasaran pejuang di Semenanjung Gaza pada hari Sabtu, ketika harapan untuk gencatan senjata antara Israel dan kumpulan militan pimpinan Hamas kelihatan semakin berkurangan.


 Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Pasukan Pertahanan Israel (IDF), beberapa pusat komando Jihad Islam Palestin (PIJ) menjadi sasaran dalam serangan udara baru pada hari Sabtu, dengan peluru mortar dan tapak pelancaran roket dipukul.


 PIJ telah menembak hampir 1,000 roket, beberapa jauh ke dalam Israel, sejak Selasa, menurut IDF.  Tiada kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini dalam serangan roket terbaru.


 Pertempuran telah memasuki hari kelima sejak ia bermula pada Selasa sebelum subuh apabila dron tanpa pemandu Israel menyasarkan beberapa rumah dan membunuh tiga pemimpin kanan PIJ dan beberapa ahli keluarga mereka.


 Kementerian Kesihatan Palestin berkata dalam satu kenyataan pada hari Sabtu bahawa operasi ketenteraan Israel telah membunuh sekurang-kurangnya 33 rakyat Palestin dan mencederakan 147 yang lain, manakala perkhidmatan perubatan kecemasan Israel Magen David Adom berkata ia telah merawat 65 warga Israel sejak Selasa.


 Kemas kini dari pejabat akhbar kerajaan yang dikendalikan Hamas di Gaza mengatakan bahawa 17 bangunan musnah, dan sejumlah 991 unit rumah rosak sebahagian atau diratakan sepenuhnya.


 Jalan-jalan di Gaza kosong daripada lalu lintas dan pejalan kaki, manakala sekolah, universiti, dan institusi rasmi lain masih ditutup.  Kedai roti, farmasi, kedai runcit dan pasar raya dibuka untuk menyediakan bekalan makanan dan ubat kepada penduduk yang memerlukan.


 Sejak ketegangan memuncak, Israel menutup titik lintasan Semenanjung Gaza, terutamanya titik lintasan komersial Kerem Shalom di sempadan antara Semenanjung Gaza selatan dan Israel, dan menghentikan penghantaran bahan api, bekalan makanan dan bahan mentah lain ke  enklaf pantai, rumah 2.5 juta orang.


 Salama Maarouf, jurucakap kerajaan yang dikendalikan Hamas memberi amaran bahawa simpanan bahan api untuk mengendalikan stesen janakuasa tunggal akan kehabisan dalam satu atau dua hari berikutnya, sambil menambah bahawa kawasan itu akan menjadi gelap sepenuhnya dan gelap sepenuhnya jika penghantaran bahan api tidak dapat  sambung semula segera.


 Hospital Shiffa ialah hospital utama di Semenanjung Gaza dan telah menerima kemalangan jiwa sejak lima hari lalu, terutamanya mereka yang berada dalam keadaan teruk.


 Berpuluh-puluh orang sedang mengikuti keadaan perubatan dan kesihatan ahli keluarga mereka yang cedera di hospital, menyatakan harapan untuk menghentikan pusingan pertempuran ini.


 Usaha untuk mencapai gencatan senjata antara kedua-dua pihak gagal selepas Israel menolak tuntutan PIJ untuk menghentikan pembunuhan pemimpinnya dan menyerahkan mayat Khader Adnan, anggota kanan PIJ yang meninggal dunia akibat mogok lapar dua minggu lalu dalam seorang warga Israel.  penjara.


 Briged Al-Quds, sayap tentera PIJ, berkata dalam satu kenyataan ringkas bahawa "dalam menghadapi kesinambungan pembunuhan dan pengeboman pangsapuri dan rumah, penentangan Palestin akan memperbaharui serangan roketnya."

Ulasan