Abad Türkiye' Bermula

 


Jalan menuju kebangkitan 'Abad Türkiye' kini terbuka luas di hadapan selepas Recep Tayyip Erdogan dan partinya mencapai kemenangan. 

Presiden yang menggalas mandat baharu itu berkata, laluan dan pintu pertumbuhan negara baharu bermula. 

 "selepas pembuangan undi berakhir dan keputusan diumumkan. Abad Türkiye telah bermula," kata beliau selepas mengangkat sumpah jawatannya pada Sabtu. 

 "Saya berharap misi yang mulia ini akan membawa kebaikan kepada negara saya, yang telah saya baktikan hidup saya, ke seluruh pelusuk hati kita, dan kepada manusia. 

"Saya harap kita tidak akan mengecewakan negara kita yang tercinta yang mempercayai saya, parti kita, dan  perikatan," tambah Erdogan.

Katanya, beliau tidak akan melupakan limpahan sokongan yang dirasainya semasa kempen berlangsung. 

Beliau berkata 85 juta rakyat negara perlu disatukan "seperti batu bata" kerana negara memerlukan perpaduan dan perpaduan kini lebih daripada sebelumnya.

 "Kami akan memeluk semua 85 juta orang (di negara ini), tanpa mengira pandangan politik, asal usul, atau mazhab mereka," kata Erdogan.

Beliau berjanji untuk melaksanakan visi langkah demi langkah sepanjang lima tahun  tempoh beliau memegang jawatan.

"Bangsa kita, yang satu abad yang lalu menyelesaikan perjuangan nasional mereka dengan asas republik, akan memahkotai abad kedua republik itu dengan Abad Türkiye," tegasnya. 

Justeru katanya, beliau akan terus membangunkan negara melalui pelaburan, pekerjaan, pengeluaran, eksport, dan lebihan akaun semasa.

Pilihan Raya Umum pusingan kedua Türkiye berakhir pada 28 Mei untuk pemilihan presiden selepas tiada calon memperoleh lebih daripada 50% undi yang diperlukan pada pusingan pertama pada 14 Mei.

Erdogan memenangi perlumbaan dengan 52.18% undian, manakala calon pembangkang Kemal Kilicdaroglu mendapat 47.82%, menurut keputusan rasmi.

Parti Keadilan dan Pembangunan (AK) Erdogan dan sekutunya turut memenangi majoriti di parlimen.


 

Ulasan