Amaran PBB; Keganasan Di Tebing Barat Berisiko Semakin Tidak Terkawal


PBB memberi amaran penggunaan kekerasan maut Israel dalam serbuan di kem pelarian Jenin berisiko semakin tidak terkawal dan mungkin merebak. 

Ketua Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Volker Turk mengecam tindakan rejim yang mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh rakyat Palestin, termasuk kanak-kanak.

Menurutnya Tentera Israel menyerbu kem pelarian Jenin pada hari Isnin untuk menangkap dua suspek.

Katanya, apa yang diikuti ialah 20 tahun pertama: penggunaan helikopter tempur di Tebing Barat yang diduduki, dengan kapal tempur menghantam kem dan, sebagai tambahan kepada kematian, mencederakan 91 orang.

Tambah beliau, PBB memberi amaran bahawa keadaan semakin merosot secara mendadak akibat penggunaan senjata berat, menggesa Israel menghentikan keganasan.

 "Keganasan minggu ini di Tebing Barat yang diduduki berisiko meruncing di luar kawalan, didorong oleh retorik politik yang sengit, dan peningkatan dalam penggunaan senjata ketenteraan canggih oleh Israel," kata Turk dalam satu kenyataan pada hari Jumaat

Beliau menambah bahawa serbuan itu adalah "penguatan utama penggunaan senjata yang lebih umum dikaitkan dengan perlakuan permusuhan bersenjata, dan bukannya situasi penguatkuasaan undang-undang".

Dia menggelar serangan udara dengan helikopter bersenjata sebagai "penguatan utama penggunaan senjata yang lebih umum dikaitkan dengan kelakuan permusuhan bersenjata, dan bukannya situasi penguatkuasaan undang-undang".

Turk menyeru Israel untuk mematuhi undang-undang antarabangsa, juga menambah bahawa situasi semasa "hanya untuk memacu rakyat Israel dan Palestin lebih jauh ke dalam jurang".

 “Israel mesti segera menetapkan semula dasar dan tindakannya di Tebing Barat selaras dengan piawaian hak asasi manusia antarabangsa, termasuk melindungi dan menghormati hak untuk hidup,” kata Turk.

Sehari selepas serbuan maut itu, lelaki bersenjata Palestin membunuh empat peneroka Israel di stesen minyak antara bandar Ramallah dan Nablus di Palestin.

 Beberapa jam selepas penembakan itu, peneroka Israel menyerbu melalui bandar Palestin, membakar harta benda dan menghancurkan kereta, membunuh seorang lelaki Palestin.

Ulasan