Afghanistan Akan Mencapai Tahap Sara Diri


Afghanistan akan mencapai tahap sara diri dalam pertanian ketika usaha sedang dijalankan untuk membantu negara itu menghilangkan pergantungan import. 

Pemangku Menteri Pertanian, Pengairan dan Ternakan Ataullah Omari berkata, Afghanistan yang bergantung kepada import akan menjadi negara pengeksport. 

 "Sejak satu setengah atau dua tahun yang lalu, kami telah mencapai kemajuan yang baik dalam hal ini, 

"kami berharap dapat menyediakan bahan makanan Afghanistan dan menjadi sebuah negara yang mengeksport dan bukannya negara yang bergantung kepada import," katanya dalam temu bual dengan saluran TV Berita tempatan pada Jumaat.

Menurut Omari, menguruskan air bawah tanah dan sumber air lain, dan mencegah wabak belalang di tanah ladang adalah sebahagian daripada rancangan kementeriannya untuk membantu pertanian berkembang di negara yang terkurung tanah itu.

Katanya, Afghanistan telah menghadapi kekurangan air yang melampau akibat kemarau bertahun-tahun dan kekurangan air bawah tanah.

 Sementara itu, satu laporan menyatakan, belalang berskala besar telah dikesan di utara dan timur laut negara itu. 

Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah memberi amaran, ia boleh memusnahkan sehingga 1.2 juta tan metrik gandum di negara itu.

Ulasan