Hamas Gesa Pemuda Palestin Memperhebatkan Tentangan terhadap Penjajah


Hamas menggesa para pemuda Palestin untuk memperhebatkan penentangan dan konfrontasi mereka terhadap tentera Israel dan peneroka haram menggunakan segala cara yang mungkin.

"Rakyat Palestin yang berani akan terus menentang penjajah dan mempertahankan Masjid Al-Aqsa dan kota suci Al-Quds," menurut Hamas dalam satu kenyataan pada hari Sabtu. 

Dalam kenyataan yang sama, Hamas mengucapkan takziah atas 'kesyahidan' Fawzi Hani Makhalfeh, seorang warga Palestin berusia 18 tahun oleh tentera Zionis.

Tentera rejim Israel membunuh Fawzi Hani Makhalfeh semasa serbuan di bandar Sebastia, dekat Nablus, di Tebing Barat yang diduduki, pada Jumaat.

Dia syahid apabila tentera Zionis melepaskan tembakan ke arah sebuah kenderaan di Sebastia.  Seorang lagi warga Palestin cedera dalam tembakan itu.

Sumber tempatan berkata Zionis melepaskan lebih 40 peluru ke arah kereta itu.

 Sejurus sebelum kejadian tembakan maut itu, Makhalfeh baru sahaja lulus peperiksaan sekolah menengahnya dan berada dalam semangat yang baik, lapor media tempatan.

 Pembunuhan itu berlaku sebagai sebahagian daripada tempoh keganasan selama setahun, ditandai dengan serbuan berulang Israel ke atas Tebing Barat yang diduduki, yang tidak menunjukkan tanda-tanda reda.

Justeru Hamas menegaskan, jenayah rejim Israel tidak boleh menimbulkan keganasan ke dalam hati penduduk negara Palestin yang heroik atau membawa keselamatan kepada rejim pendudukan.

"Tembakan itu menjadikan jumlah rakyat Palestin yang terbunuh tahun ini di wilayah Palestin yang diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur al-Quds dan Gaza, kepada 202, dengan 165 daripada mereka di Tebing Barat yang diduduki," tambah kenyataan itu. 

Ulasan