Israel Beli Armada Baharu Jet Pejuang F-35 Dibiayai Oleh Bantuan AS


 Israel akan membeli armada ketiga jet pejuang siluman F-35 dalam perjanjian bernilai $3 bilion yang akan dibiayai melalui bantuan ketenteraan AS. 

Kementerian Pertahanan Israel meluluskan pembelian pada hari Ahad, dengan tambahan 25 pesawat yang dikeluarkan oleh Lockheed Martin menjadikan jumlah jet F-35 dalam tentera udara Israel kepada 75.

“Perjanjian baharu ini akan memastikan kesinambungan kerjasama antara syarikat Amerika dan industri pertahanan Israel dalam pengeluaran bahagian pesawat,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Israel ialah negara pertama di luar Amerika Syarikat yang memperoleh F-35 dan kekal sebagai satu-satunya negara di Timur Tengah yang memiliki senjata canggih itu dalam senjatanya.

Emiriah Arab Bersatu telah lama berusaha untuk membeli jet F-35 dari AS, tetapi hubungan negara Teluk dengan China bermakna belum ada perjanjian yang dicapai.

Jet pejuang itu dianggap paling maju di dunia, mampu mengumpul risikan, menyerang jauh ke dalam wilayah musuh dan terlibat dalam duel udara.  Ia juga dikenali sebagai Joint Strike Fighter dan, di Israel, dengan nama Ibraninya Adir, atau Mighty.

Pada Mei 2018, Israel berkata ia adalah yang pertama menggunakan F-35 dalam pertempuran.

Terdahulu pada hari Ahad, jet pejuang Israel melancarkan serangan ke atas bateri pertahanan udara Syria yang mana peluru berpandu antipesawat dilancarkan ke arah Israel.

 Israel telah meningkatkan serangan ke atas lapangan terbang dan pangkalan udara Syria untuk mengganggu peningkatan penggunaan talian bekalan udara Iran untuk menghantar senjata kepada sekutu di Syria dan Lubnan, termasuk Hizbullah Lubnan. AJE

Ulasan