Kesan Perubahan iklim Lebih Keras Ke Atas Wanita, Kanak-kanak Perempuan


 Beberapa kajian mendapati, wanita lebih cenderung  menderita berbanding lelaki dalam bencana alam yang disebabkan oleh perubahan iklim. 

Pertubuhan Wanita Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Wanita PBB) mengatakan bahawa wanita dan kanak-kanak perempuan lebih cenderung terjejas akibat pemanasan global berbanding lelaki dalam banyak kes.

 Di antara banyak sebab percanggahan yang ketara ini adalah, peranan wanita dalam masyarakat dan rumah tangga, sensitiviti fizikal mereka dan peningkatan keperluan kebersihan berbanding lelaki, dan akses yang tidak mencukupi kepada sumber.

 Laporan oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP), yang membincangkan peranan wanita dalam masyarakat di pelbagai bahagian dunia dan penyertaan mereka dalam kehidupan perniagaan, menekankan bahawa wanita menjalankan 75% daripada kerja tanpa gaji di seluruh dunia.

 Sekiranya berlaku bencana, wanita tidak mempunyai sumber kewangan untuk menangani situasi berkenaan.

 Kajian oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengatakan bahawa kesan perubahan iklim lebih melanda wanita kerana secara biologi mereka memerlukan lebih banyak air.  Sekiranya mereka tidak mencapai tahap kebersihan diri yang sepatutnya kerana bekalan air yang tidak mencukupi, terutamanya semasa haid dan semasa, sebelum dan selepas bersalin, mereka lebih terdedah kepada penyakit berasaskan jangkitan.

 Lebih ramai wanita daripada lelaki mati dalam bencana yang disebabkan oleh krisis iklim

 Satu kajian oleh penyelidik di Universiti Texas di Austin, Universiti Minnesota, dan Universiti Negeri Arizona menggariskan bahawa pendatang iklim semakin meningkat.  Wanita di kawasan yang dilanda kemarau dan banjir terpaksa menjaga anak-anak mereka dan mengalami kesukaran melakukan perjalanan jauh.

 Bilangan wanita yang kehilangan nyawa dalam bencana seperti ribut, puting beliung dan banjir yang berlaku dalam keadaan sedemikian adalah 14 kali lebih banyak daripada lelaki, kata kajian itu.

 Virginie Le Masson, seorang penyelidik di Institut Pembangunan Luar Negara yang berpangkalan di UK, memberitahu Anadolu bahawa dia pada mulanya curiga tentang kesan perubahan iklim yang berbeza terhadap jantina tetapi keraguannya hilang selepas melawat beberapa negara.

 Menggariskan bahawa adalah sangat penting bencana yang berlaku di mana geografi, Le Masson memberikan contoh situasi dari pengajiannya di Afrika.

 "Di banyak tempat, menjadi tugas wanita dan kanak-kanak perempuan untuk membawa air ke rumah. Jika sumber air terlalu jauh dari rumah, pekerjaan ini mengambil banyak masa mereka pada siang hari. Dengan perubahan iklim, sumber air  juga semakin berkurangan," katanya.

 Wanita kemudiannya perlu menghabiskan lebih banyak masa untuk mencari sumber air, dan oleh itu mereka bekerja lebih sedikit dalam pekerjaan yang boleh memberi mereka pendapatan, tambahnya.

 "Malah, ini adalah kesan domino. Beban kerja wanita lebih tinggi. Mereka tidak boleh bekerja dalam pekerjaan di mana mereka boleh mendapatkan wang, jadi keupayaan mereka untuk menyimpan wang dan melabur untuk masa depan mereka terjejas," katanya.

 "Kita perlu faham bahawa perubahan iklim tidak menyasarkan wanita secara khusus. Wanita lebih terdedah kepada perubahan iklim kerana mereka sudah menghadapi banyak ketidaksamaan," katanya menyimpulkan.

 Amber Fletcher, seorang ahli sosiologi di Universiti Regina Kanada, menyatakan bahawa kesan akibat perubahan iklim terhadap wanita mungkin dibentuk oleh geografi dan situasi yang mereka terdedah.

 Menegaskan bahawa wanita di selatan global amat terkesan dengan situasi ini, Fletcher berkongsi contoh bahawa ramai wanita tidak tahu berenang dan ketinggalan dalam bencana seperti banjir.

 “Jurang jantina adalah punca pengagihan sumber dan kuasa yang tidak sama rata.  Ketidaksamaan seperti itu juga menjadi lebih teruk apabila bencana berlaku," katanya.

Ulasan