Ketua PBB Guterres Kutuk Serbuan Israel Ke atas Kem Pelarian Jenin


Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Antonio Guterres mengecam rejim Israel yang menggunakan kekerasan berlebihan dalam operasi  terhadap kem pelarian Jenin di Tebing Barat yang diduduki.

Lebih 100 orang awam cedera, beribu-ribu terpaksa meninggalkan rumah mereka, sekolah dan hospital rosak, dan rangkaian air dan elektrik terganggu semasa operasi ketenteraan Israel, kata Guterres pada Khamis.

Guterres juga berkata, tentera Israel telah menghalang mereka yang cedera daripada menerima rawatan perubatan dan menghentikan pekerja kemanusiaan daripada menghubungi mereka yang memerlukan.

Ketua PBB itu mengingatkan Israel bahawa "sebagai kuasa pendudukan, ia mempunyai tanggungjawab untuk memastikan penduduk awam dilindungi daripada semua tindakan keganasan".

“Serangan udara dan operasi darat Israel di kem pelarian yang sesak adalah keganasan terburuk di Tebing Barat dalam beberapa tahun, dengan kesan ketara kepada orang awam,” kata Guterres.

“Saya sekali lagi menyeru Israel untuk mematuhi kewajipannya di bawah undang-undang antarabangsa,” katanya.  "Penggunaan serangan udara adalah tidak konsisten dengan pengendalian operasi penguatkuasaan undang-undang," katanya.

Saya faham kebimbangan sah Israel dengan keselamatannya, tetapi peningkatan tindakan ketenteraan bukanlah jawapannya."

Sekurang-kurangnya 12 rakyat Palestin terbunuh dalam serbuan dua hari di kem pelarian yang melibatkan kira-kira 1,000 askar Israel dan disertai dengan serangan udara dan kerosakan yang disengajakan kepada infrastruktur awam seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik.

 Tentera Israel juga menyerang hospital di Jenin, "merosakkan kapasiti operasi mereka dengan teruk", menurut Pakar Perubatan untuk Hak Asasi Manusia Israel (PHRI).

"Lima orang awam cedera akibatnya, termasuk tiga dalam keadaan serius," kata organisasi itu.

 "Apabila hospital diserang, dan status perlindungan mereka diabaikan, kerosakan yang terhasil adalah teruk," tambahnya.

Ulasan