Musim Tengkujuh Pakistan; 101 Terbunuh, 180 Cedera


Kira-kira 101 orang terbunuh dan 180 yang lain cedera semasa musim tengkujuh yang berterusan bermula dari 25 Jun hingga kini di seluruh Pakistan, kata Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana Negara (NDMA).

Wilayah Punjab timur negara itu paling teruk dilanda hujan, dengan 57 maut dan 118 cedera, kata NDMA pada Khamis, sambil menambah 53 rumah turut musnah dalam hujan lebat yang melanda wilayah itu, termasuk ibu kota wilayah Lahore.

Hujan di Lahore, yang digelar "pemecahan rekod" oleh Ketua Menteri sementara negara itu, Mohsin Naqvi, menyebabkan banjir bandar di bandar itu, membanjiri beberapa kawasan dan mengganggu lalu lintas jalan raya selama berjam-jam.

Bandar Rawalpindi di wilayah itu juga menerima hujan lebat selama lebih 12 jam pada hari Rabu, mengakibatkan peningkatan paras air di sungai dan saliran ke paras yang membimbangkan, dan pihak berkuasa perbandaran tempatan terpaksa memanggil tentera untuk membantu mereka menghadapi sebarang perkara yang tidak diingini. keadaan.

Sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh semalam selepas tembok jambatan yang sedang dalam pembinaan runtuh menimpa pekerja yang tinggal di khemah sementara, akibat hujan lebat di bandar itu.

Menurut jurucakap pentadbiran daerah, stesen pengukur hujan merekodkan hujan sehingga 200 mm di beberapa kawasan di bandar ini, menyebabkan kejadian banjir bandar dan bumbung runtuh.

Seramai 25 orang terbunuh dan 41 lagi cedera dalam kemalangan berasingan berkaitan hujan di wilayah Khyber Pakhtunkhwa barat laut negara itu, kata NDMA.

Hujan lebat turut merosakkan 60 rumah dan memusnahkan 43 ternakan di wilayah itu, tambah pihak berkuasa.

Di wilayah Sindh selatan negara itu, 10 orang terbunuh dan dua lagi cedera apabila petir menyambar sebuah rumah semasa ribut petir pada awal Jun.

Enam orang terbunuh dan 13 yang lain cedera di wilayah Balochistan barat daya, dan tiga lagi kehilangan nyawa di Kashmir yang ditadbir Pakistan, di mana lima orang turut cedera dalam hujan lebat, angka NDMA menunjukkan.

Seorang lelaki cedera di wilayah utara Gilgit Baltistan, di mana tujuh rumah musnah dan 15 ternakan mati dalam hujan lebat.

Ulasan