Dron Baru Iran Mampu Serang Israel

 


Kementerian Pertahanan dan Logistik Angkatan Tentera Iran telah melancarkan dron baharu yang mampu menyerang sasaran di Israel.

Mohajer-10 didedahkan kepada umum pada hari Selasa sebagai sebahagian daripada pameran dan upacara menandakan Hari Industri Pertahanan.

Presiden Ebrahim Raisi dan komander kanan tentera dan Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) menghadiri majlis itu.

 Pesawat serangan tanpa pemandu yang menyerupai MQ-9 Reaper yang dikeluarkan oleh Amerika Syarikat itu turut ditayangkan dalam video yang berlepas dari landasan udara yang tidak dikenali dan terbang, dikatakan mampu membawa pelbagai jenis bom dan peralatan anti-radar dan daripada menjalankan pengawasan.

 Menurut media berkaitan kerajaan, versi terbaru Mohajer, yang pertama kali dibangunkan semasa perang lapan tahun dengan Iraq pada 1980-an, boleh membawa kepala peledak 300kg (660lb), terbang pada kelajuan maksimum 210 kilometer sejam ( 130 batu sejam) dan menyimpan 450 liter (120 gelen) bahan api.

 Laporan media berkata dron itu boleh bergerak tanpa henti pada ketinggian 7,000 meter (4,350 kaki) sehingga 2,000km (1,242 batu), bermakna ia boleh sampai ke Israel.

Media Iran pada hari Selasa juga menerbitkan poster Mohajer-10, yang menggambarkan ia terbang di awan yang menghadap ke kemudahan nuklear Dimona di Israel dengan perkataan "Bersedia untuk mengembara ke Zaman Batu", ditulis di atasnya dalam bahasa Farsi dan Ibrani

Berdiri di hadapan pelbagai jenis peluru berpandu besar dan diapit oleh komander tentera, Raisi mengumumkan semasa upacara pada hari Selasa bahawa dua peluru berpandu balistik jarak jauh yang dilancarkan sebelum ini kini bersedia untuk diserahkan kepada IRGC.

 Ini termasuk haji Qassem, dinamakan sempena jeneral Qassem soleimani, yang dibunuh oleh AS di Iraq pada Januari 2020, Dilaporkan MENGGUNAKAN MQ-9 Reaper, dan dan dan The Khorramshahr, dinamakan sempena bandar yang menawan semula pada tahun 1982 Menandakan Perubahan. Titik dalam Menghalang pencerobohan Iraq ke atas Iran.

 Raisi memberitahu televisyen kerajaan bahawa kemajuan ketenteraan Iran telah mengubah cara Tehran dilihat di rantau ini dan di seluruh dunia. 

Ulasan