Perancis Larang Pakai Abaya Di Sekolah

 


Perancis akan melarang kanak-kanak memakai abaya, jubah longgar dan labuh yang dipakai oleh wanita Islam, di sekolah kerajaan, kata menteri pendidikan negara itu menjelang musim kembali ke sekolah.

Perancis, yang telah menguatkuasakan larangan ketat ke atas papan tanda agama di sekolah negeri sejak undang-undang abad ke-19 menghapuskan sebarang pengaruh tradisional Katolik daripada pendidikan awam, telah bergelut untuk mengemas kini garis panduan untuk menangani minoriti Islam yang semakin meningkat.

Sekolah awam Perancis tidak membenarkan pemakaian salib besar, kippa Yahudi atau tudung Islam.

Pada tahun 2004, negara itu mengharamkan tudung di sekolah, dan pada tahun 2010, ia meluluskan larangan bertudung di khalayak umum, menimbulkan kemarahan ramai dalam komuniti Islamnya yang terdiri daripada lima juta orang.

“Saya telah memutuskan bahawa abaya tidak lagi boleh dipakai di sekolah,” kata Menteri Pendidikan Gabriel Attal dalam temu bual dengan saluran TV TF1. "Apabila anda masuk ke dalam bilik darjah, anda sepatutnya tidak dapat mengenal pasti agama murid hanya dengan melihat mereka."

Tindakan itu dibuat selepas berbulan-bulan perdebatan mengenai pemakaian abaya di sekolah Perancis, di mana wanita telah lama dilarang memakai hijab.

Ulasan