Rumah Orang Islam, Kedai Dirobohkan; Lebih 150 Ditangkap Di Nuh Di Haryana India

 


Lebih 300 rumah dan perniagaan orang Islam  telah dirobohkan dan 150 orang ditangkap oleh kerajaan sayap kanan Bharatiya Janata Party (BJP) Haryana, India sejak Khamis lalu.

Seorang penduduk yang menjadi mangsa, Abdul Rasheed berkata, tindakan zalim itu adalah satu lagi contoh hukuman kolektif dan terpilih terhadap masyarakat atas keganasan agama .

Beliau berkata, polis mengurungnya di dalam bas ketika jentolak merobohkan kedainya di negeri Haryana di utara India di mana daerah majoriti Muslim menyaksikan pertempuran komunal minggu lalu.

“Saya patah hati. Keluarga dan anak-anak saya bergantung pada sewa yang kami terima dari kedai-kedai. Kami telah menyewa kedai kepada penganut Hindu dan Islam,” katanya kepada Al Jazeera pada hari Ahad, sambil menambah bahawa pihak berkuasa “tidak memberi notis atau menunjukkan apa-apa arahan, dan memusnahkan segala-galanya”.

“Ini adalah dendam. Mereka memusnahkan hotel, kedai dan rumah. Tiada rayuan dan pendengaran,” kata lelaki berusia 51 tahun itu. "Kami telah diberikan mangkuk pengemis.

Pertempuran bermula selepas perarakan yang dianjurkan oleh kumpulan Hindu sayap kanan, Vishwa Hindu Parishad (World Hindu Council atau VHP) dan sayap pemudanya, Bajrang Dal, sampai ke daerah Nuh di Haryana, kira-kira 85km (52 batu) dari New Delhi.


Kedua-dua organisasi itu, yang bergabung dengan BJP yang memerintah, sering menjadi tajuk utama untuk perhimpunan ganas mereka yang menyasarkan minoriti agama India, terutamanya Muslim dan Kristian.

Kumpulan Hindu menyalahkan orang Islam - yang membentuk hampir 77 peratus daripada 280,000 penduduk Nuh, menurut bancian terakhir yang dijalankan pada 2011 - kerana memulakan keganasan.

Mereka berkata perarakan mereka dibaling batu dan kenderaan mereka dibakar sehingga menyebabkan pergaduhan antara kedua-dua komuniti itu.

Umat Islam berkata pencetus keganasan itu adalah video Facebook yang dikeluarkan oleh Monu Manesar, seorang pengawas Hindu terkenal yang dituduh membunuh dua lelaki Islam awal tahun ini kerana didakwa mengangkut daging lembu.

Ramai penganut Hindu yang tergolong dalam kasta istimewa menganggap lembu suci. Penjualan dan penggunaan daging lembu diharamkan di banyak negeri di India, manakala berpuluh-puluh hukuman mati terhadap penyembelih dan pengangkut Islam telah berlaku sejak Perdana Menteri nasionalis Hindu India, Narendra Modi berkuasa pada 2014.

Dalam video itu, Manesar, yang menurut polis Haryana melarikan diri, kononnya menggesa penganut Hindu untuk menyertainya di Nuh untuk perarakan VHP-Bajrang Dal – satu panggilan yang menimbulkan kemarahan umat Islam di daerah itu.

Ulasan