Gempa Bumi Maghribi; Lebih 2,000 Terkorban

 


Pasukan penyelamat menggali runtuhan di kawasan pergunungan terpencil di Maghribi pada hari Sabtu dalam usaha terdesak untuk mencari mangsa yang terselamat selepas lebih 2,000 orang terbunuh dalam gempa bumi paling dahsyat yang melanda negara itu dalam beberapa dekad.

Berikutan itu, Maghribi mengisytiharkan tiga hari berkabung berikutan gempa itu, menuru Istana Diraja, bendera akan dikibarkan separuh kakitangan di semua bangunan awam.

Gempa bumi berukuran 6.8 magnitud menggegarkan banjaran gunung Atlas Tinggi Maghribi sejurus selepas 11 malam waktu tempatan pada hari Jumaat (6 petang ET) pada kedalaman yang agak cetek 18.5 kilometer (11.4 batu), kata Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS).

Pusat gempa terletak kira-kira 72 kilometer (44.7 batu) barat daya Marrakech, sebuah bandar dengan kira-kira 840,000 orang dan destinasi pelancongan yang popular.

Sekurang-kurangnya 2,012 orang terbunuh dan 1,404 yang lain dalam keadaan kritikal, TV negeri Maghribi Al Aoula berkata, memetik kementerian dalam negeri.

Perkhidmatan kecemasan telah dikerahkan ke kawasan yang dilanda gempa bumi, ketika Raja Mohammed VI dari Maghribi mengarahkan supaya satu suruhanjaya bantuan ditubuhkan untuk mengagihkan bantuan kepada mangsa yang terselamat. Tawaran bantuan antarabangsa dicurahkan dari negara termasuk Jepun, Perancis dan UAE.

Saksi mata menggambarkan adegan kemusnahan di kaki bukit Atlas Mountains berikutan gempa bumi, di tengah-tengah angka kematian yang semakin meningkat yang mendedahkan kos manusia.

Ulasan